Escolta aquesta notícia

(ACN) El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha presentat aquest divendres la instal·lació multimèdia d’Eugènia Balcells Des del centre, una gran cúpula iridiscent que representa un ull humà que es relaciona amb la llum. Més de 40 anys després d’haver fet From the center a Nova York (EUA), Balcells recupera aquesta obra fonamental de la seva trajectòria i en presenta una mostra específica per al MNAC.

La gran cúpula s’ha col·locat a la Sala Oval i està feta amb teixits hologràfics que busquen una estètica que suggereix la plenitud escènica i reflecteix la llum. A l’interior s’hi poden veure 12 pantalles amb fragments de vídeo del món entrellaçats amb música de Peter Van Riper. La instal·lació es podrà veure des d’aquest dissabte fins a l’11 de setembre.

Un ‘Stonehenge’ electrònic

Quan el visitant accedeix a la gran cúpula, de 8,5 metres d’alçada i 17 de diàmetre, troba 12 monòlits disposats en cercle que formen un panòptic transitable. La instal·lació proporciona una visió fragmentada però unificada del món. Cada monòlit incorpora una pantalla amb imatges i so. L’obra remet als monuments megalítics de l’antiguitat i, en paraules de l’artista, pretenia fer un “Stonehenge electrònic”.

Filmats durant dos anys des del terrat de l’estudi de Balcells a Nova York, cada vídeo observa diversos fragments del món: els ocells, els edificis, el trànsit, la lluna i, fins i tot, el sol. La instal·lació multimèdia, doncs, resulta d’un desig de Balcells de reflectir d’alguna manera la naturalesa intrínsecament dinàmica de la realitat. Pel que fa al particular globus òptic que acull l’experiència, ha estat confeccionat per un estudi d’enginyers alemanys amb una roba hologràfica que canvia de color responent a la llum que rep.

‘From the center’, adquirida per la Generalitat

From the center ha estat adquirida per la Generalitat per a la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani i ingressa al MNAC com a peça “clau”. Lligant tecnologia i espiritualitat, l’obra enllaça amb els grans instruments de visió mística que són les pintures murals romàniques, nucli de la col·lecció del museu. Durant la roda de premsa, Eugènia Balcells ha assegurat que és un luxe enorme i una responsabilitat formar part de la col·lecció del MNAC.

El From the center que Eugènia Balcells (Barcelona, 1943) va realitzar a principis dels 80 a Nova York —que va ser una de les primeres obres multicanal i va destacar en la història del videoart— s’ha convertit ara en una experiència immersiva amb una gran instal·lació de vídeo.

Imatge de l'autor/a