El fotògraf Erik Estany presenta a Can Basté tota una sèrie de fotografies fetes pràcticament a cegues. Una càmera fixa rere una finestra va capturar instants de la realitat quotidiana i ell va revelar-ne els detalls interessants quan ampliava les imatges a l’ordinador.

“Del que passa a fora” reflexiona sobre la tecnologia i el llenguatge fotogràfic, així com el control per la imatge i la identificació facial.

Càmera oculta de la quotidianitat

Les imatges mostren actes repetitius, com els diversos usuaris d’un banc al llarg del dia, o dels copilots dels cotxes de l’autopista. Quotidianitats que salten a primer pla un cop ampliats els píxels. “La majoria de fotografies estan fetes d’una forma molt instintiva i és després en el procés de mirar-les i pensar-hi en què apareixen detalls que en principi no havien estat l’impuls de fer la fotografia i s’acaben convertint en el centre. És aquesta idea que si mires bé i de prop, qualsevol cosa pot ser interessant”.

La finestra com a dispositiu

Estany acostuma a reflexionar sobre el llenguatge fotogràfic, així com la relació humana amb la tecnologia. En aquest cas al projecte hi fa intervenir les visions de l’ull humà, la finestra de tota la vida, l’objectiu de la càmera i les possibilitats de la pantalla de l’ordinador.

“Hi ha com un doble procés. El primer de fer fotografies des de la finestra i el segon de retallar-les a l’ordinador. Aquest projecte m’ha fet pensar la relació que té la finestra amb la pantalla. La finestra ha estat fins ara com la nostra manera de veure el món i de relacionar-nos-hi, i sembla que la pantalla estigui ara substituint-ho i que hagi una confusió entre aquests dos dispositius. El treball es fa tota l’estona des d’un lloc de confusió entre la màquina i el fotògraf, la finestra i la pantalla”, explica Eric Estany.

En aquest debat també fa entrar aspectes com el control humà a partir de la tecnologia, d’aquí que les imatges semblin extretes d’una càmera de videovigilància. Sense assumir d’entrada el rol de màquina, el fotògraf reconeix que, finalment, el procés es va convertir en maquínic, amb tot el seguit d’ampliacions, identificacions i categoritzacions.

Dues beques i exposicions

Amb el projecte “Del que passa a fora”, Erik Estany Tigerström (1982, Girona) ha obtingut reconeixements que n’han fet possible la realització i l’exposició. Va guanyar el premi Còpias Wall Award de l’Art Photo Bcn 2019, festival que enguany el porta a l’Arts Santa Mònica del 23 al 25 d’octubre. En paral·lel al treball, també es podrà veure fins al 31 d’octubre al Centre cívic Can Basté, que li va concedir una de les beques de producció del 15è Fòrum Fotogràfic Can Basté.