Aquesta és l'obra a partir de la qual s'ha ideat l'exposició, 'Home repenjat en una paret', que Picasso va fer el març de 1899. Al peu del dibuix, el jove artista hi va enganxar la foto d'una actriu francesa que decorava les caixes de mistos en aquell moment. FÈLIX FAINÉS, comissari de l'exposició "És tècnicament un collage perquè hi ha un dibuix i hi ha una peça enganxada però el collage no es descobreix, i ho fa el mateix Picasso, fins a 13 anys després." L'obra és una anomalia que s'explica per la proliferació en aquells anys de la reproducció seriada. Els cromos i retallar i enganxar era una manera de divertir-se i Picasso va fer simplement com feia tothom. FÈLIX FAINÉS, comissari de l'exposició "Picasso, més que seguir les directrius o l'evolució de la història de l'art, el que fa és fixar-se i absorbir la visualitat del seu entorn." L'interès de Picasso per la reproducció seriada el porta a guanyar-se el sou fent dibuixos per a la premsa i la publicitat. Aquest és l'estudi per al menú del restaurant Quatre Gats. La mostra també compta amb una selecció de pel·lícules, com aquesta de Mèlies, que no deixen de ser un collage fílmic. Aquestes pel·lícules es projectaven a Barcelona en el mateix moment en què Picasso va fer l''Home repenjat en una paret'.

Pablo Picasso va inventar el collage artístic al voltant de la primavera de 1912. Però molt abans d’això, el març de 1899 a Barcelona, ja havia realitzat un dibuix al qual va enganxar una imatge reproduïda tècnicament: el retrat d’una actriu. Ara sabem que aquesta peça encolada és un cromo d’una capsa de mistos, un tipus d’imprès molt popular a finals del segle XIX.

A partir de la particularitat de l’obra, en aquesta exposició de petit format s’explora la nova visualitat de l’època —en què dibuix i fotografia convivien en les revistes populars—, la ingent producció seriada d’imatges que inundava la vida quotidiana, i les formes de col·leccionisme que es difonien entre la població.

La mostra es pot visitar del 6 del març al 3 de juny de 2012.