El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i el besnét de Josep Llimona van acompanyar ahir el director del MEAM i la comissària de l'exposició, la més completa que s'ha dedicat a l'escultor barceloní, artista clau del Modernisme. NATÀLIA ESQUINAS, comissària de l'exposició "En un moment en què, a finals del segle XIX, hi havia un llenguatge més historicista, mes anecdotista, és dels que més ràpidament avança cap al simbolisme." "Una passejada per l'obra de Josep Llimona", títol de la mostra, és exactament això, un recorregut cronològic per l'obra de l'escultor, començant per 'El fill pròdig', el bronze pel qual va merèixer una beca per estudiar a Roma. S'ha posat l'accent en l'evolució del procés productiu de l'escultor, de tal manera que es poden veure des de dibuixos inicials fins a escultures en diversos materials d'una mateixa creació. En una cambra dedicada al conegut monument al doctor Robert de la plaça de Tetuan s'ha inclòs obra de l'escultor belga Constantin Meunier, artista pel qual es va deixar influir. De l'etapa simbolista destaca la peça 'Desconsol'. NATÀLIA ESQUINAS, comissària de l'exposició "Podríem dir que és una obra culminant de tota l'evolució d'un llenguatge simbolista, i fuig de l'anècdota, no és una dona a qui li ha passat alguna cosa, és l'al·legoria del desconsol, és tot el sentiment representat a partir d'una figura femenina." L'exposició haurà estat l'única, en tot l'any, commemorativa del 150 aniversari del naixement de Josep Llimona.

La mostra convida a passejar al llarg de tota la producció de l’artista, des dels orígens de la seva formació, amb obres de les primeres èpoques com ‘El fill pròdig’ (1879),  fins a exemples de plena maduresa, com ‘Adolescent’ o ‘Ingènua’ (1924), passant per peces que defineixen el principi del seu llenguatge més simbolista, com ‘Modèstia’ (1891).

D’aquesta etapa també destaca la peça ‘Desconsol’ (1903). Segons explica Natàlia Esquinas, comissària de l’exposició, “és una obra culminant de tota l’evolució d’un llenguatge simbolista i fuig de l’anècdota, no és una dona a qui ha passat alguna cosa, és l’al·legoria del desconsol, és tot el sentiment representat a partir d’una figura femenina”.

“Un passeig per l’obra de Josep Llimona, 150 anys” exposa un ampli ventall d’obres de l’escultor i  evidencia les seves diferents especialitats, des del dibuix fins a les arts de l’objecte, en què l’escultura sobresurt amb un paper protagonista.

S’han reunit més de 60 peces, entre les quals s’inclouen obres inèdites mai presentades al públic abans. Les obres han estat cedides del fons familiar de Josep Llimona, col·leccionistes individuals i fundacions i museus públics i privats, com ara el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu de Montserrat, el Museu del Modernisme Català, el Museu d’Art de Cerdanyola, el Museu Comarcal de la Garrotxa, el Museu de Terrassa o la Fundació Deu Font (Museu Deu del Vendrell).