L’any que ve el MACBA preveu ingressar 11,75 milions d’euros, un xifra similar a la d’aquest 2016, i gastar-ne 10,9. La diferència entre les dues xifres, uns 850.000 euros, es destinarà a liquidar definitivament el deute. En els últims quatre anys, el MACBA ha anat reduint el dèficit d’1,64 milions d’euros retallant del pressupost de funcionament.
Per a 2017, tant l’Ajuntament com la Generalitat faran una aportació extraordinària de poc més de 240.000 euros. Aquests diners, juntament amb un petit augment de l’aportació al pressupost de cada un, servirà per eixugar el deute. L’Ajuntament continua sent el principal finançador del MACBA. A falta de l’aprovació dels nous pressupostos, la previsió és que el consistori hi faci una aportació de 4,4 milions d’euros, el que representa un increment del 3 % respecte a aquest any. La Generalitat augmentarà una mica més la seva part, un 4 %, fins a arribar als tres milions, mentre que es preveu que el Ministeri de Cultura mantingui la partida de poc més d’un milió.
Ferran Barenblit completa l’equip de direcció
Al cap d’un any d’assumir el càrrec, el director del MACBA, Ferran Barenblit, ha presentat els que des de l’1 de setembre passat són els seus col·laboradors més directes. La nova conservadora en cap és Tanya Barson, fins ara a la Tate Modern de Londres; Pablo Martínez, que ja va treballar amb Barenblit en la posada en marxa del centre d’art Dos de Mayo de Móstoles, és el nou cap de programes; i Josep Maria Carreté assumeix la gerència del museu després de deixar el MNAC.
El director ha remarcat la importància de “ser capaços d’atreure talent de fora” perquè la seva “experiència i la seva capacitat de mirar les coses amb una certa distància ens ajudi a treballar amb encara més intensitat”. Tant Barson com Martínez han destacat la voluntat d’aportar experimentació. La nova conservadora ha remarcat que prioritzarà temàtiques “de discurs feminista”, mentre que el cap de programes ha parlat de “noves formes de fer i de pensar”.
A més, el MACBA té nou comitè assessor, format per Catherine Daid, Chris Dercon, Estrella de Diego i Cuahtémoc Medina. Aquests professionals són els encarregats de debatre les línies de treball del museu i alhora aprovar les propostes de compra d’obra per a la col·lecció. També s’ha renovat el Programa d’estudis independents (PEI), que estarà dirigit per un claustre de sis experts i encapçalats per Pablo Martínez.
Miralda, 80s i Brossa, a la nova temporada
El nou curs al MACBA arrencarà el proper 21 d’octubre amb “Miralda MadeinUSA”, sobre el treball d’Antoni Miralda des dels anys 70 als Estats Units. I si la temporada passada el MACBA va viatjar al naixement del punk, al novembre, el museu farà un altre salt al passat recent amb “Gelatina dura. Els 80, històries escamotejades”, buscant les històries que van quedar més amagades de l’època de la Transició.
La nova temporada també vol plantejar el debat sobre l’ús de la imatge. Serà l’abril de 2017, amb l’exposició “Akram Zaatari. Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Fundation”. També convidarà a la reflexió la mostra “Forensic architecture”, basada en el treball d’un grup d’investigadors que utilitzen l’arquitectura com a eina per investigar els conflictes armats i la destrucció del medi ambient.
L’altre nom de la temporada al MACBA serà el de Joan Brossa. Al setembre, s’inaugurarà l’exposició “Poesia Brossa”, que proposa un revisió a fons de l’obra de l’artista. No en va, el museu compta des de fa cinc anys amb el fons de la Fundació Joan Brossa.