El 30 de juny va abaixar la persiana Vinçon, una de les botigues de disseny barceloní més emblemàtiques de la ciutat. I amb el tancament, es va posar punt final també a tota una etapa. ALBERT FUSTER, director acadèmic d'ELISAVA-UPF "És el tancament d'una fase de disseny d'objectes de referència amb noms potents al darrere però obre fase del disseny participatiu, sistèmic, digital amb vincle amb el territori." ADRIÀ CALVO Aquí, al Museu del Disseny, la funcionalitat i l'estètica han passat de servir els ciutadans a ocupar els expositors de les sales. L'equipament es va inaugurar tot just fa un any amb mostres relacionades amb les arts d'autor i el disseny. Un museu emplaçat en un barri, el de Sant Martí, que s'ha posicionat en els darrers anys com el lloc de trobada de referència a Barcelona per a joves creadors. Aquí neix, precisament, el Palo Alto Market, una fira que serveix els dissenyadors de la ciutat per exposar i vendre les seves peces. PAULA MARISCAL fundadora del Palo Alto Market "El esfuerzo que hemos hecho ha sido traer el diseño de alta calidad y acercarlo al publico com precios amables." Tot i això, la crisi econòmica i la digitalització els han posat contra les cordes en els darrers anys. Des del gremi reclamen a l'Administració que dediqui més recursos al sector. DANIEL AYUSO, director creatiu de Clase bcn "Els polítics haurien de ser conscients que el disseny, ja que tenim aquest valor i aquesta gran quantitat i qualitat de disseny hauria de ser recolzat com un valor de la ciutat." Consideren, per exemple, que caldria potenciar l'ajut als petits estudis més que no pas engegar campanyes per vendre la ciutat com a referent.

El 30 de juny de l’any 2015 va abaixar la persiana per últim cop l’emblemàtica botiga Vinçon del passeig de Gràcia. L’establiment va obrir l’any 1941 i va ser referència del disseny barceloní durant els anys 80 i 90. Amb el tancament, també es va posar punt final a una etapa en què el nom de la ciutat ressonava arreu del món gràcies a dissenyadors com Mariscal. “És el tancament d’una fase de disseny d’objectes de referència amb noms potents al darrere. Però obre fase del disseny participatiu, sistèmic i digital amb vincle amb el territori“, explica Albert Fuster, director acadèmic d’ELISAVA Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona.

Barcelona és ara puntera en el disseny al servei de les persones. Hi tenen protagonisme les aplicacions per a mòbils o les creacions per millorar la vida urbana o la salut dels ciutadans. Aquest tipus de disseny, però, no ha acabat de desbancar les creacions de petits dissenyadors, que treballen com a artesans. És el cas del Palo Alto Market, una fira que serveix als dissenyadors de la ciutat per exposar i vendre les seves peces. “Hem fet un esforç per apropar el disseny d’alta qualitat al públic amb preus raonables”, assegura Paula Mariscal, fundadora del Palo Alto Market.

Tot i això, la crisi econòmica i la digitalització els han posat contra les cordes en els darrers anys. Daniel Ayuso, director creatiu de Clase BCN, considera que l’Administració ha de dedicar més recursos al sector: “Els polítics haurien de ser conscients que el disseny, ja que tenim aquest valor i aquesta gran quantitat i qualitat, hauria de rebre suport com un valor de la ciutat“. Consideren, per exemple, que caldria potenciar l’ajut als petits estudis més que no pas engegar campanyes per vendre la ciutat com a referent.