Liberdrac va néixer l’octubre passat, de la mà del Gremi de Llibreters de Catalunya, i a banda de llibres digitals ven també aparells de lectura, una manera de facilitar als clients entrar en aquest nou mercat. La campanya de  Nadal van vendre mig miler de lectors de llibres electrònics, i la majoria de clients també van descarregar-se’n al seu portal. “A mesura que es vénen lectors de llibres electrònics, puja la demanda de llibres electrònics”, assegura Àlex Manyé, gerent de Liberdrac. Per Manyé, el mercat digital encara és petit perquè sigui un negoci, “però s’hi ha d’estar i en el futur, s’anirà desenvolupant.”

L’empenta de Liberdrac contrasta amb la fallida de 36LBooks, que fa tot just un any va abaixar la persiana per falta de demanda però també per una oferta de continguts limitada. Aquesta distribuïdora de llibres digitals va néixer el 2009 i confiava que el mercat es desenvoluparia molt més ràpid, i amb el tancament de l’establiment també va deixar de funcionar el web de la llibreria, Leqtor.

La Coalició de Creadors i Indústries de Continguts va presentat recentment un estudi que alertava de l’impacte de la pirateria sobre la indústria de continguts digitals a l’Estat espanyol. Després d’un any d’aplicació de la “llei Sinde”, l’informe evidencia que, lluny de minvar, l’accés il·legal a continguts digitals s’ha accentuat. I en dóna xifres: la meitat dels internautes accedeixen de manera ilícita a continguts digitals, i un 12% ho fa per baixar-se il·legalment llibres. Segons el president de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, Guillem Jordi Graells, cal reforçar les fórmules de control i persecució, ja que “la legislació actual no és eficaç.” Graells assegura que la pirateria en el terreny del llibre digital està creixent exponencialment i els mecanismes actuals fan que els continguts il·legals es pengin a la xarxa molt fàcilment.

En la mateixa línia es troba el director d‘Edi.cat, Enric Faura. Faura assegura que al sector del llibre comença a passar el mateix que passa amb la música o el cinema: “És difícil trobar un model de negoci si la societat no està disposada a pagar pels continguts”. Per això, demana, a més de persecució, molta pedagogia sobre l’autoria dels creadors i voluntat política per aplicar la legislació. Però també “mesures de coherència”, diu Faura, per equiparar el llibre digital -gravat amb el 21% d’IVA- amb el llibre en paper, amb un 4%.