Escolta aquesta notícia

“Les dones ens exigim molt perquè ens han exigit molt, hem hagut de lluitar per aconseguir el que tenim”. És la conclusió a què ha arribat al betevé directe Núria Plana Eguia, directora general de l’Institut del Teatre. Com ella, Judith Colell, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, creu que, a diferència dels homes, a les dones se’ls demana l’excel·lència. Una altra dona capdavantera en el món de la cultura, Judit Llimós, directora del festival Guitar BCN, ha denunciat la pressió a què se senten sotmeses: “Sempre hem de demostrar que som bones, que valem”.

Tot i que les tres han assolit llocs de lideratge en els àmbits del cinema, la música i les arts escèniques, són conscients que les dones encara no tenen tan fàcil com un home arribar-hi. Colell, però, es mostra esperançada perquè assegura que, tot i que encara no s’ha arribat a la paritat, les noies joves que vulguin fer cinema ara podran trobar referents, a diferència de quan va començar ella, que no n’hi havia cap.

La presència de les dones, imprescindible

Totes tres coincideixen a dir que els projectes culturals, i de tota mena, guanyen amb la presència femenina. “Si nosaltres hi som al capdavant, som més sensibles amb la paritat, amb la igualtat salarial, amb l’assetjament… Perquè són problemes que hem patit“, explica Colell. “Si nosaltres no hi fóssim, es perdria una sensibilitat especial que tenim”, afegeix Llimós. Alhora, destaquen que no totes han de tenir les mateixes qualitats, per això demanen no generalitzar: “Les dones som individus, no una espècie”.

Malauradament, encara hi ha llocs en què la paritat no existeix. Colell ha explicat que enguany als premis Gaudí no hi havia cap dona nominada a millor direcció. Assegura: “Continuem tenint un problema molt greu amb els llocs de lideratge”. I, alhora, també en les categories tècniques. En aquest sentit, Plana veu la llum al final del túnel. Segons ha dit, les dones s’han fet lloc als estudis tècnics de l’Institut del Teatre a Terrassa, on ja representen el 53 % del total dels alumnes.

Imatge de l'autor/a