Escolta aquesta notícia

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) prepara una altra alternativa a la sentència que ordena el trasllat de les pintures murals de Sixena. El director de l’equipament, Pepe Serra, ha explicat que el museu treballa en un escrit d’oposició i reitera els riscos del trasllat de les pintures per quan arribi l’execució forçosa de la sentència, que el govern de l’Aragó va presentar divendres passat al Jutjat Civil de Primera Instància i Instrucció número 2 d’Osca.

“A l’escrit d’oposició es reiteren els arguments tècnics, ampliats amb nous informes i estudis”
Pepe Serra, director del MNAC

Segons el director, “complir amb aquesta retirada i trasllat implica sotmetre la pintura a riscos molt grans i danys que no són reparables, aquesta és la posició del museu i això ho hem d’advertir”. Segons ha apuntat Serra, al nou document “es reiteren els arguments tècnics, ampliats amb informes i estudis nous” que demostrarien “la impossibilitat d’executar sense incórrer en un risc molt gran de danys irreparables“.

Dies abans, el govern de l’Aragó ja havia suspès la participació dels seus tècnics al grup de treball per al trasllat de les obres de Sixena arran de la petició d’incident d’execució de la sentència del Tribunal Suprem (TS) presentada pel MNAC, al·legant “incapacitat tècnica” d’abordar les tasques que comporta executar-la.

El govern aragonès acusa el MNAC de seguir insistint en els “danys irreparables” que provocaria el trasllat com a argument principal per oposar-s’hi “sense cap justificació tècnica”. Per això ha lamentat “profundament” la voluntat “implícita” del MNAC de “no acatar” la sentència del TS “tot i la bona fe i la col·laboració dels tècnics de l’executiu aragonès per ajudar el museu català a complir-la”.

30 anys de litigi

Les pintures murals de Sixena fa 30 anys que estan exposades a la sala del romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Tot i que van arribar molt abans al museu i es van exposar per primer cop el 1961, els murals es van traslladar a aquest espai el 1995 amb un procés molt minuciós.

Aquell mateix any es va emetre una resolució papal en virtut de la qual la diòcesi de Lleida cedia 111 parròquies aragoneses al nou bisbat de Barbastre-Monzó. La nova distribució responia al desig de la Conferència Episcopal Espanyola de fer coincidir els límits diocesans amb els provincials.

La nova distribució va fer aflorar tant el litigi de les obres d’art del Museu Diocesà de Lleida com el de les pintures murals de Sixena que conserva el MNAC.