Enguany fa un segle del naixement d’Antonio González Batista, conegut com El Pescaílla, al barri de la Vila de Gràcia. Ell va ser un dels pares de la rumba catalana i la Mercè 2025 commemora la seva figura amb un concert a l’avinguda de la Catedral que es va celebrar dimecres al vespre i que a betevé va oferir en directe. Aquí pots recuperar aquest concert.
L’espectacle compta amb una vintena d’artistes, entre els quals hi ha la bailaora Antonia González Amaya, filla d’El Pescaílla i de la seva primera esposa, Dolores Amaya, anterior al seu matrimoni amb Lola Flores. També hi actua el seu net, el guitarrista Carlos Carmona González, entre altres familiars, amics i seguidors del seu llegat artístic. Cándido Álvarez, de Flamenco Barcelona, dirigeix la proposta, amb arranjaments de Manuel González, El Patata, Xavier Batllés i Pau Vidal.
Els orígens de la rumba catalana
Antonio González Batista va néixer el 3 de març del 1925 al carrer de la Fraternitat. Va rebre el sobrenom d’El Pescaílla perquè el seu pare, també músic, es dedicava a vendre peix a la Barceloneta. Va ser un dels gitanos catalans més importants de l’escena flamenca de mitjans del segle XX i des del carrer d’Escudellers, on actuava amb el seu germà Juanito, es va deixar influir pel rock, el jazz i els ritmes caribenys que arribaven des d’Amèrica, com el son cubà. D’aquesta fusió amb la rumba va néixer la rumba catalana, de què El Pescaílla va ser un dels principals pioners, juntament amb altres artistes com Peret.
Aquell nou gènere musical símbol del mestissatge sonor es va convertir en part de la identitat cultural de Barcelona i actualment continua la seva lluita pel reconeixement internacional de la Unesco com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat. Per això és un dels actes de la Mercè destacats dins de la programació especial del Mondiacult 2025, que arrencarà el 29 de setembre i en què els estats membres debatran a la ciutat el paper de la cultura com a motor de desenvolupament sostenible i drets culturals.