Open House 2024 Maternitat
Foto: Diputació de Barcelona
Imatge de l'autor/a
Marina López Güell

El festival d’arquitectura 48h Open House Barcelona 2024, que se celebrarà el 26 i el 27 d’octubre, obre les portes d’aquesta 15a edició amb més de 200 edificis per promoure una reflexió: Com vols viure? “Volem que les persones es preguntin què és important per a elles en un espai”, ha expressat Elisenda Bonet, directora del festival i l’associació 48h Open House Barcelona. En aquesta línia, ha afegit: “Cal ressaltar els valors de l’arquitectura i fer-los tangibles per ser capaços d’entendre i reclamar una arquitectura apropiada per a tothom”.

No cal fer reserves

A Barcelona hi ha 148 espais visitables amb accés gratuït als edificis i, com a novetat, a la gran majoria sense fer reserva (ens aquests espais és necessària fer-la: Depuradora d’aigües EDAR Besòs, TMB Cotxeres ZAL, Recinte Sant Pau -itinerari modernista-, Itinerari ‘Habitatge Cooperatiu a Nou Barris’, Torre de les Aigües del Tibidabo, Pavellons de La Seat-Menjadors de Seat, Depuradora Edar Prat de Llobregat).

Com que el temps d’espera per accedir a cada edifici vari segons la capacitat de cada espai i la quantitat de públic que hi vulgui entrar, el 48h OHBCN compartirà en directe a les xarxes socials del festival un mapa que mostra, en temps real, quin és el volum d’afluència en cada espai.

Open Petits i Open Kitchen

Una altra novetat de la programació d’enguany és l’Open Petits, una proposta d’activitats per als més petits de 12 anys. Es tracta d’un joc que consisteix a trobar petites cases amagades a 10 espais diferents de la ciutat.

També és farà l’Open Kitchen, que busca aprofundir en la relació entre l’arquitectura, la cuina i la percepció sensorial del menjar. Els guies seran majoritàriament cuiners.

betevé, com mai no l’has vist

Els estudis de betevé són un dels espais que es podran visitar en el marc del 48h Open House Barcelona. Un any més, la televisió pública de la ciutat obrirà les portes a tots aquells que vulguin descobrir com és per dins. Els visitants podran entrar als platós i recórrer les instal·lacions d’allò que no es veu des de l’altra banda de la pantalla.

Nous edificis del 2024

A més, també s’obren nous edificis al públic com l’Antic convent de la Mercè (passeig de Colom, 14), la Casa Rius (carrer d’Enric Granados, 97), el palauet Canals i Junyer (viaducte de Vallcarca, 4), l’itinerari l’Habitatge Corporatiu a Nou Barris (carrer del Pla dels Cirerers, 2-4) o les oficines del Jardí Botànic (carrer del Doctor Font i Quer, 2), entre d’altres.

Els essencials

L’associació ha fet una proposta dels espais que consideren indispensables. A la ciutat n’hi ha uns quants:

  • LCI Barcelona: El disseny arquitectònic de l’edifici ha estat a càrrec de Fernando Ansorena i Iván Serrano, de Circular Studio, i la construcció ha rebut el certificat de sostenibilitat BREEAM en nivell d’excel·lència. El projecte tenia com a objectiu crear un campus sostenible que potenciés la interacció entre estudiants de diferents especialitats.
  • Nou edifici de recerca de l’Hospital Vall d’Hebron: És una proposta d’una sola façana. La coberta de l’edifici l’ocuparà un jardí i es convertirà en una extensió del parc que hi haurà al voltant, que funcionarà com a lloc de descans i coberta vegetal per reduir el consum energètic.
  • Recinte de la Maternitat: Els edificis, construïts fins a la dècada del 1910, estan influenciats pel primer modernisme, amb un disseny que afavoreix la llum i la ventilació per millorar la salut dels infants. A partir del 1920, s’hi van afegir pavellons per a mares, i la construcció va continuar fins al 1957.
  • Habitatges socials al carrer de Lola Iturbe: 40 habitatges de lloguer públic i un local per a un futur equipament. L’edifici destaca per l’eficiència energètica i l’ús de materials de baix impacte mediambiental. El projecte és obra dels arquitectes Vicente Guallart i Daniel Ibáñez.
  • Oficines del Jardí Botànic: Situat a Montjuïc, ocupa 14 hectàrees en un antic abocador reciclat amb criteris de sostenibilitat. El Jardí promou la conservació de la flora mediterrània global i la divulgació científica. Enguany celebra el seu vint-i-cinquè aniversari i, de manera excepcional es podran visitar les oficines privades del recinte. Es tracta d’un edifici singular, de planta cilíndrica, en un entorn privilegiat.

“Com vols viure?”

Per descobrir la resposta a la pregunta central, s’explorarà el valor que les persones atribueixin a set característiques fonamentals a l’hora de dissenyar i de gaudir d’un espai: la lluminositat, la solidesa, la ubicació, l’orientació, la funcionalitat, la bellesa i el confort.