“El curtmetratge vol ser una celebració de la crisi creativa de la protagonista d’una manera visual, que crida l’atenció i amable”. Així defineix Lope Serrano, realitzador i cofundador de la productora CANADA, la peça guardonada fa ben poc amb el Grand Laus Audiovisual que porta per títol La causa del accidente que provocó el incendio.

Celebrar la crisi creativa
L’actriu i dramaturga Berta Prieto es posa en la pell d’una directora de cinema que “té una crisi literal i metafòrica” al set de rodatge i que “no sap el que està fent”, diu aquest realitzador lleidatà, “ni tampoc quin és el motiu que explica l’accident que apareix en les imatges”.
El cofundador de CANADA apunta que es tracta d’un projecte, encàrrec de l’Institut de Comerç Exterior (ICEX), que parteix de la idea de foc com a metàfora de la creativitat i que troba inspiració en la Danza Ritual del Fuego de Manuel de Falla.

Serrano apunta que és un fenomen comú a creadors de tots els àmbits i afirma que el guionista Charlie Kaufman li ha servit en certa manera d’inspiració. Kaufman, explica Serrano, “parla molt de bloquejar-se”, diu, i “d’aquesta sensació tan humana de sentir-se un déu quan trobes una idea, i un tros de fang quan no la trobes”.
Càsting particular
El cofundador de Canada parla d’un “casting fantàstic” encapçalat per Prieto, que “també viu el procés creatiu des de certa neurosi” i que “té un cervell privilegiat”. Serrano també destaca les actuacions de Bárbara Lennie, Albert Serra i J. Bayona, entre d’altres.
Es tracta d’un projecte que l’Institut de Comerç Exterior (ICEX) va encarregar a la productora, híbrid entre anunci i curtmetratge, protagonitzat per l’actriu i dramaturga Berta Prieto.

CANADA, una “banda de rock” de fer videoclips i anuncis
El realitzador explica que —al costat de dos amics— van fundar la productora fa 17 anys com qui crea “una banda de rock”, però fent videoclips i anuncis.

Serrano recorda que el primer videoclip que els va “col·locar a l’exterior” va ser Bombay, d’El Guincho, l’any 2010. Assegura que arran d’aquesta peça els van sortir més feines i van “obrir l’aventura” a d’altres directors i realitzadors, i es van convertir en una “casa de producció” amb oficines a Barcelona, Londres i Los Angeles.

Videoclips de Rosalía
El realitzador cita també els videoclips que CANADA ha fet per a Rosalía, entre els quals han marcat la història de la productora i els ha “ajudat a créixer” i a mantenir els seus principis en pràctica. Entre aquests, destaquen l’aposta pel risc i que “el director participi en l’escriptura, és a dir, que estigui des d’un bon principi en el procés creatiu perquè el producte resti tan a prop com sigui possible”.

Projectes futurs
CANADA té l’ull posat a mitjà termini a fer pel·lícules i documentals. Serrano explica que ja tenen projectes en marxa que volen que “siguin una realitat el més aviat possible”. I afegeix que es tracta d’un negoci diferent al de la publicitat i els videoclips “amb uns tempos més llargs”.
