La mostra es pot veure al Museu del Disseny fins al 4 de febrer, amb entrada gratuïta. “Totem, behind the scenes” permet conèixer tot l’univers que hi ha al voltant dels espectacles de la companyia: com s’organitzen, què necessiten per preparar cada projecte, quanta gent o quins passos s’han de seguir per dur-lo a terme… Cada muntatge tarda al voltant de dos anys a gestar-se, excepte els de més envergadura, el procés de creació dels quals pot allargar-se.
Amb 33 anys d’experiència i 18 espectacles diferents que funcionen alhora arreu del món, el Cirque du Soleil dona feina a més de 4.000 persones. La maquinària del circ té el centre neuràlgic a Mont-real, on treballen 1.500 persones, en una petita ciutat on, a més de desenvolupar la seva activitat laboral, els membres de la companyia poden viure i fer moltes altres activitats. Un audiovisual permet als visitants de l’exposició saber com és.
En l’univers del Cirque du Soleil els detalls són un element fonamental i això s’aprecia especialment en el vestuari de cada muntatge, que els responsables de la companyia consideren una peça clau. En la confecció d’aquest material treballen 800 artesans, que tenen el repte d’aconseguir peces que s’adaptin a l’activitat del circ. El desgast és tan gran que, en alguns casos, s’han de renovar cada dos mesos. Tot es fa des de la factoria de Mont-real on per fer els barrets, per exemple, cada actor té una rèplica de guix del cap i cara per poder fer les proves sense que siguin físicament al Canadà.
Aquesta és la primera vegada que la companyia aplega en una mostra elements de vestuari d’alguns dels seus espectacles més emblemàtics. També n’hi ha de la nova producció, ‘Totem’, que reflecteixen la idea de l’espectacle, l’evolució humana lligada a la natura, però amb el mateix objectiu que en la resta de muntatges: invocar, abocar i provocar. Pel director de creació del Cirque du Soleil, Neilson Vignola, “part de la sorpresa és el que pugui suggerir el vestuari”. La mostra s’ha inaugurat aquest dimarts al matí, gairebé dos anys justos després que la companyia va portar, per segona vegada, el muntatge ‘Varekai’ al Palau Sant Jordi.