El joc és senzill. Hi ha una baralla i cada jugador ha construir un castell amb les cartes i plantar-lo a la taula, ja sigui un pilar simple o un castell de gama extra. Els daus hi afegeixen emoció, perquè són els que decideixen si finalment es carrega o no. La idea va sorgir d'una partida del clàssic "Majhong", el pòquer xinès. El Nacho i un altre dels components del grup Bongo Botrako, van transformar les estones mortes de les gires en aquest joc de taula. NACHO PASCUAL, cocreador 'Cap de Colla' "El Xavi i jo compartim moltes vegades compartim habitació, de viatge, aeroports i hem aprofitat aquest temps per anar construint aquest projecte a poc a poc." Seguint la filosofia de treball autogestionat que apliquen a la música, Cap de Colla és un producte autoeditat, en què ells s'han encarregat del disseny i fabricació. El projecte té l'aval de la industria del joc catalana i també del món casteller que l'ha catalogat com a Producte Oficial Castells. ANDREU BOTELLA, vocal de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya "És un clar exemple d'un producte que pot gaudir d'aquest segell, perquè respecta els valors castellers i divulga l'activitat castellera, perquè el qeu proposa és el que es produeix diumenge rere diumenge a les places, que és una actuació castellera, en aquest cas amb unes cartes i al voltant d'una taula." 'Cap de colla' ja ha arribat a algunes colles castelleres, com la de la Sagrada Família. BEA GIMÉNEZ, cap de colla dels Castellers de Sagrada Família "És força fidel a les estructures com a la manera, tot i que hi ha un factor que en els castells intentem que no hi sigui, que és el factor sort perquè és juga amb els daus. Al món real intentem assegurar 100% o al màxim possible els castells que van plaça." Els de la camisa verda l'han incorporat com a joc de taula al seu local social. Un pas que potser donaran altres colles perquè els dos creadors s'han proposat arribar a les places i presentar-lo en una vintena de diades castelleres.

Els artífexs de ‘Cap de colla’ són dos músics del grup tarragoní Bongo Botrako. Nacho Pascual i Xavi Vallverdú, guitarra i teclat respectivament, són companys de feina i amics. La idea va sorgir d’una partida al ‘Majhong’, el clàssic pòquer xinès, en què un dels dos va pensar que la dinàmica del joc es podia traslladar al món casteller. “El Xavi va veure que aixecar castells pot ser també un joc de taula i, a poc a poc, hi vam anar afegint elements: les cartes, els daus…” explica el Nacho. Els dos músics han anat gestant el projecte durant els darrers dos anys, en les estones mortes a aeroports, furgonetes i hotels. Des que el grup va néixer el 2007, han fet més de 400 concerts en 13 països, i això ha generat moltes hores d’espera, que han invertit en la creació de ‘Cap de colla’. El joc és senzill: cada jugador ha construir un castell amb les cartes i plantar-lo a la taula, ja sigui un pilar simple o un castell de gamma extra. Els daus hi afegeixen emoció, perquè són els que decideixen si finalment es carrega o no. Complicitat castellera Els dos creadors són tarragonins i van buscar el suport, l’experiència i el consell dels castellers, que han contribuït decisivament a que ‘Cap de colla’ sigui un joc de taula respectuós amb els valors dels castells. De fet el projecte té l’aval de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, que l’ha catalogat com a Producte Oficial Castells. Els impulsors s’han proposat fer arribar el joc al conjunt del món casteller. Per això han iniciat una gira per les places on se celebren les diades. “El món casteller ens ha rebut amb els braços oberts”, confessa el Nacho, “per això volem visitar els castellers a plaça, farem una gira com fem amb la música”. Entre els primers a rebre un exemplar de ‘Cap de colla’ hi ha els Castellers de la Sagrada Família. “Nosaltres sabíem que s’havia creat aquest joc, ho havíem vist al Facebook, però van ser els dos creadors qui van venir en una jornada i ens en van donar un”, diu la Bea Giménez, la cap de colla. Per Giménez, aquest joc pot contribuir a donar a conèixer la cultura catalana i resoldre dubtes que es generen fora de la comunitat castellera, com quantes persones hi ha a cada pis en un castell, etc. “Crec que el joc es bastant fidel a les estructures i a la manera en com es construeixen els castells“, assegura Bea Giménez, però afegeix “només ens diferencia que nosaltres no hi deixem espai al factor sort, treballem als assajos perquè a la plaça no volem deixar res a l’atzar”. Els de la camisa verda han introduït ‘Cap de colla’ al local social perquè esdevingui un joc de taula habitual entre els membres de la colla i per contribuir a fer-ne difusió. Vistiplau del sector del joc ‘Cap de colla’ també està avalat per professionals del sector com Màrius Serrra i Oriol Comas, el Festival DAU de Barcelona i el Festival de Jocs de Granollers. De fet, es va presentar oficialment a la fira JugarXjugar de Granollers. Aquest joc és un producte autoeditat a través de l’editorial Coopula, que els seus creadors han fundat expressament amb aquest objectiu. “Hem aplicat la mateixa filosofia que amb la nostra música, apostem per l’autogestió perquè volem ser amos de les nostres idees“, argumenta el Nacho Pascual. L’objectiu, explica, és aconseguir que la idea arribi al final amb la “força amb què nosaltres l’hem imaginat”.