Els riscos al volant han estat el centre del debat de l’acte organitzat aquest diumenge per l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (PAT) i la Federació Europea de Víctimes de la Carretera (FEVR). Han volgut commemorar el Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit fent una crida a reduir la sinistralitat. De fet, aquest 2018, s’ha registrat un 48,7 % més de víctimes en accidents de trànsit a Barcelona. En total, han estat 287 víctimes entre gener i agost, 18 de les quals mortals.

Per a Yolanda Domènech, membre de la FEVR, un dels reclams prioritaris és baixar els límits de la velocitat a tota la xarxa de carreteres. De la seva banda, el president de la PAT, Ole Thorson, ha instat a les administracions a treballar en la mateixa direcció perquè, al 2050, no hi hagi cap víctima de trànsit, d’acord amb el manifest “Compromís per a la visió zero”.

Qui ha exemplificat aquestes demandes ha estat en Joan Puigpey, ja que ha recordat que va perdre el seu fill de 27 anys fa només tres anys i mig, fruit d’un accident de trànsit provocat per una conducció temerària aliena. En aquest sentit, Puigpey ha insistit en la importància de “canviar el model d’educació vial” i preparar les futures generacions “amb un esquema en què la persona sigui el centre de la mobilitat, i no pas els vehicles que les persones utilitzen per moure’s”, ja que ha recalcat: “conduir un vehicle suposa una responsabilitat molt gran sobre la vida de moltes persones”.

Mesures per reduir la velocitat

Precisament, el Servei Català de Trànsit (SCT) va engegar divendres passat una campanya centrada en la velocitat, ja que els catalans corren un 20 % per sobre del que marquen els límits.

L’Ajuntament també ha plantejat mesures pel que fa a la velocitat dins de la ciutat. El consistori es planteja ampliar les zones 30, ja que representen la meitat dels carrers de Barcelona. Una opció que la Direcció General de Trànsit (DGT) veu amb bons ulls mentre que el RACC hi està a favor, però amb reserves.