La sala BARTS acull els dos únics concerts de la quarta edició del Festival de Fado de Barcelona, certamen que té el suport del Ministeri de Cultura de Portugal. Maria do Carmen de Carvalho Rebelo Andrade, de nom artístic Carminho ha actuat en el primer.

Coneguda a l’estat per haver col·laborat amb Pablo Alborán, Carminho és una intèrpret versàtil que en un dels seus cinc enregistraments ha cantat temes de Tom Jobim. Però és, sobretot, una fadista. Es va impregnar de fado de ben petita, a la taverna que regentava la seva mare, també cantant.

Tradició amb “color”

Carminho és una defensora de la tradició en el gènere. “La tradició no té a veure amb quelcom antic, sinó amb unes estructures i una manera de compondre. Jo agafo fados tradicionals i els poso lletra nova, i he gravat temes que no són tradicionals però segueixen els patrons. El fado és un gènere viu”, afirma Carminho.

A la BARTS, presentant ‘Maria’ (editat a finals del 2018) ha actuat amb una formació que aplega els instruments canònics del gènere i als quals ha afegit una guitarra hawaiana. “El que importa és conèixer la tradició, però donant-li un color personal”, rebla la fadista.

Festival breu

El Festival de Fado celebra la quarta edició a Barcelona, però en d’altres ciutats (actualment són 16) se n’han celebrat més. Aquí va començar el 2017, i l’edició de 2020 no es va poder celebrar per la pandèmia.

La d’enguany és breu: només dos concerts (Fabia Rebordao actua el 30 de setembre, també a la BARTS), una conferència sobre Lisboa com a bressol del fado, i la projecció de ‘Lisbon story’, de Wim Wenders. Les dues activitats han tingut lloc a la Biblioteca Agustí Centelles de l’Esquerra de l’Eixample.