El viatge que proposa 'La capitana', l'espectacle amb el qual el TNC se suma a l'any Amaya, transita per cinc paisatges diferents. El primer de la mà del coreògraf Ramon Oller, qui balla amb MariCarmen Garcia i alumnes de l'escola de flamenco de la Tani. Oller s'apropa a la sol·litud de la bailaora entre viatge i viatge, quan ja era una estrella internacional, a partir de la seva etapa americana RAMON OLLER, coreògraf "Entra en un món que vull dir...Des de pel·lícules, desde treballar amb artistes molt...vull dir, els seus fans són Charles Chaplin, Greta Garbo, Marlene Dietrich..." El flamenc amb denominació d'origen arriba amb Rocío Molina, per bé que la malaguenya és l'actual revelació femenina del ball precisament per la gran capacitat que té per assimilar formes alienes. L'espectacle recupera també l'homenatge a Carmen Amaya que el compositor Joan Guinjoan va escriure el 1986. Una partitura que recrea l'univers sonor del flamenco només amb una seció de percussions. Mayte Martin posa el cante amb temes com aquest. Anit hi va haver sopresa: el director del teatre Xavier Albertí va anunciar que, puntualment, se sumava a l'homenatge Antonia Santiago Amador, La Chana. La de l'Hospitalet, hereva, per nervi i força, de Carmen Amaya, es va retirar dels escenaris fa 20 anys però va fer embogir la sala amb una breu actuació,gairebé sempre asseguda.

‘La capitana’ és, de fet, cinc espectacles en un. El coreògraf Ramon Oller, Rocío Molina, Joan Guinjoan i Mayte Martin hi posen cullerades de música, flamenc i dansa. En la nit de l’estrena, va tornar als escenaris després de 20 anys Antonia Santiago Amador, “La Chana”.