Mare de nou fills, Carme Biada (1875-1949) no va dubtar, a la mort del seu marit Arturo Elizalde el 1925, de fer-se càrrec de la direcció de l’empresa Elizalde S.A. En els 24 anys de gestió, Biada va modernitzar l’empresa, dedicada a la construcció de motors d’automoció i aviació. Avui, les artistes Kati Riquelme i Katerina Ashche s’hi aproximen a través del llenguatge de les flors i les aromes que desprenen, amb una proposta expositiva ben original al centre cívic La Casa Elizalde, ideada per Alexia Medici, que es pot veure fins al 4 de març.

Una Carme Biada imaginària

La proposta de la comissària Alexia Medici se centra en la redescoberta de l’entorn, a través de la memòria i les narratives històriques, en aquest cas de La Casa Elizalde, on es mostra l’exposició. Aquí hi va residir aquesta família des del 1895 fins al 1964. En concret, s’ha fixat en la figura de la Carme Biada, que encara continua despertant fascinació per la seva decisió de dirigir la fàbrica familiar quan va quedar vídua, i alhora fer-se càrrec dels 9 fills. La fàbrica tenia aleshores més de 880 treballadors i ella la va conduir des de la producció de motors per a cotxes a la fabricació de motors d’aviació. A més va modernitzar l’empresa a través de la investigació i el desenvolupament.

Carme Biada, fotografiada el 1935 al casament del seu fill Pedro. Imatge del projecte del CC La Casa Elizalde Finestres de la Memòria

Kati Riquelme intenta fer un retrat de l’època en què va viure Carme Biada a través de la recuperació de l’arxiu fotogràfic familiar d’una família anònima, mentre que Katerina Ashche es posa en la pell de la protagonista i escriu tot un seguit de cartes hipotètiques que Carme Biada podria haver escrit. Així, a través de les històries paral·leles o la ficció, ens acompanyen a indagar una mica més en la figura d’aquesta dona tan singular.

El llenguatge i la fragància de les flors

El nexe central de l’exposició, també proposat per la comissària, són les flors. Kati Riquelme utilitza 480 bossetes de te amb diferents plantes i associa les aromes que desprenen amb determinats records, alguns plens de dolçor i altres de més amargants. Amb el seu projecte, Riquelme intenta establir paral·lelismes entre Carme Biada i una família que va viure a Barcelona aproximadament la mateixa època, tot fent referència als fluxos migratoris massius cap a les ciutats fruit de la industrialització.

Una de les bossetes de te on s’associa una imatge amb una olor per estimular la memòria

Katerina Ashche s’ha deixat inspirar per la forta personalitat de Carme Biada i ha creat un seguit de composicions florals que descriuen diferents aspectes del seu caràcter. Ho acompanya d’un seguit de cartes que ella mateixa ha escrit posant-se a la pell de la que va ser presidenta d’Elizalde S.A. en diferents situacions personals i empresarials al voltant de l’organització del casament del seu setè fill i quan ja té 60 anys.

Composicions florals inspirades en Carme Biada

En aquest cas, es pot veure també una petita intervenció al Mercat de la Concepció, que porta el projecte a un altre equipament del barri per connectar amb el veïnat.

Exposició dins del cicle Temporals

Alexia Medici presenta aquest projecte dins el cicle Temporals, que s’organitza als centres cívics de Barcelona. Tindrà dues edicions més, la de La Casa Elizalde es titula “La reproducció”; a la Farinera del Clot hi anirà la titulada “La Transformació”, i al Pere Quart “La ruptura”, seguint un itinerari cronològic i comptant amb la participació de diferents artistes, totes dones, en aquest cas Ariadna Parreu i Paula Bruna. En cada itinerància, l’exposició visitarà algun punt emblemàtic del barri.