El trencadís de la capella del Santíssim Sacrament de Sant Joan de Gràcia és un dels elements que va fer aixecar les sospites a l'historiador Josep Maria Tarragona. Després de 15 anys d'investigació, sosté ara que l'espai és obra d'Antoni Gaudí i no de Francesc Berenguer, l'arquitecte a qui des de 1909 se n'ha atribuït l'autoria. JOSEP MARIA TARRAGONA, biògraf d'Antoni Gaudí "Que les voltes estiguin recobertes de trencadís és una idea que Gaudí després vol fer a la Sagrada Família i que primer prova aquí i, seguidament, vol fer a l'església de la Colònia Güell." Tarragona també assenyala la cal·ligrafia de les inscripcions en llatí i la presència de creus de malta com a trets característics de l'arquitectura gaudiniana. A aquesta hipòtesi, però, li ha sortit una veu discordant, la del rector de la parròquia, Joan Torrent. JOAN TORRENT, rector de la parròquia de Sant Joan de Gràcia "Jo no ho crec que sigui obra d'en Gaudí. Aquí hi ha la mà d'en Gaudí però la tradició oral diu que és de Francesc Berenguer." Tarragona presentarà aquesta hipòtesi davant de la comunitat científica en el congrés sobre Gaudí, que tindrà lloc la setmana que ve. Seran els estudiosos qui acceptaran o no el canvi d'atribució.

Des de la seva construcció, el 1909, la capella del Santíssim Sacrement de Sant Joan de Gràcia s’ha atribuït a Francesc Berenguer, autor del cojunt de la parròquia situada a la plaça de la Virreina. Tot i que no era arquitecte, Berenguer va ser deixeble i mà dreta de Gaudí. L’historiador Josep Maria Tarragona explica que mentre l’arquitecte reusenc era el creatiu, Francesc Berenguer era que feia els plans i els càlculs.

Ara, Josep Maria Tarragona defensa que la capella és obra del mateix Gaudí. Durant 15 anys ha estudiat aquesta hipòtesi i la fonamenta en la presència de diversos elements gaudinians. El trencadís de les voltes és el més recognoscible però la creu de Malta també està molt lligada a l’arquitecte que, explica Tarragona, signava amb aquest símbol.

El rector de la parròquia, Joan Torrent, posa en dubte aquesta afirmació. Sí que considera que “hi ha la mà de Gaudí” per l’estreta relació artística que l’unia amb el reusenc.

Tots dos coincideixen a explicar la vinculació d’Antoni Gaudí amb aquesta parròquia. Aquí rebia l’eucaristia cada matí a les 8 h i, després, prosseguia el seu camí fins a les obres de la Sagrada Família.