Quan Brian Young va arribar a Nova York des del seu Canadà natal a començaments dels 80, encara eren visibles els efectes de la depressió econòmica de mitjans anys 70. En aquell context, la càmera analògica va esdevenir, per a ell, una eina a través de la qual descobrir la ciutat des del metro, però també una arma per enfrontar-s’hi.

Young va voler captar la solitud i l’anonimat de la gent, però també l’atmosfera tensa del moment. En aquells anys va ser quan va esclatar el fenomen dels grafits, particularment a la xarxa del metro. Aquesta via d’expressió, assegura el fotògraf, representa “com una rebel·lió i també era la veu per a la gent que no tenia representació”.

Memòria de la Nova York dels 80

Les imatges que Young va captar als 80 al metro de Nova York es poden veure ara en una exposició al Centre Cívic Fort Pienc. A més de valorar els aspectes formals i estètics, Luca Pagliari, comissari de la mostra, destaca el caràcter social, documental i de memòria de les fotografies. Unes instantànies que han preservat la imatge de la ciutat en un moment determinat. “No és que hi hagi unes imatges realment icòniques perquè no estan pensades per ser un manifest d’alguna cosa”, explica Pagliari, però “el conjunt de totes les imatges es pot veure […] claustrofòbia, aquest interès per a la gent i per a un món a descobrir”.

La sèrie es plasma en un llibre

El fotògraf publica ara en un llibre aquesta sèrie fotogràfica en blanc i negre. La componen un total de 48 imatges a través de la qual va captar la dura realitat del metro novaiorquès amb una mirada encara fresca i innocent. L’exposició es pot veure fins al 15 d’octubre al Centre Cívic Fort Pienc, on també es pot aconseguir la publicació.