Tensió i nervis són dues sensacions que acompanyen qualsevol càsting o actuació. Però aquest matí a Aules no només s’hi respirava aquest ambient; s’observaven rostres de felicitat arreu, els somriures d’orella a orella feien pensar que tots els candidats eren ja els actors definitius. En realitat, només 17 dels 60 que han arribat a aquesta segona fase podran integrar-se a la companyia. De fet, tots els seleccionats tenen el nivell per participar a l’actuació: “Ho trobarem molt difícil no per triar la gent que volem, sinó per descartar-ne, perquè tothom qui hi ha avui aquí podria fer l’espectacle”, comentava el director de l’obra, Daniel Anglès.

La sala on feien les proves s’ha quedat petita per la quantitat de gent que hi havia. Els 60 seleccionats, col·locats en línia, han començat a moure els peus i els braços al ritme de la música, imitant el coreògraf que es trobava al davant d’un mirall des d’on podia observar els moviments de tothom. El professor els ha ensenyat un ball que després han hagut d’interpretar per grups. La prova de dansa col·lectiva d’aquest matí és la segona i l’última. “Avui és possible que ho tinguem tot clar i intentarem que sigui l’última”, comenta el director.

Tot i així, els participants venien amb la idea que encara havien de superar més fases. Així ho assegurava una de les candidates, Kery Sankom. “Si saben que és la final es posen més nerviosos”, argumenta el director. Tanmateix, aquest matí no hi havia gaires nervis. La majoria ja estan acostumats als càstings o, si més no, a actuar davant del públic.

Sankom ja s’ha presentat a càstings d’altres musicals, però encara no ha tingut sort. ‘Rent’ és la seva oportunitat i ja venia preparada mentalment i físicament des de la primera prova. En Dídac també fa anys que està en aquest món: “N’he fet molts de càstings i només m’han dit que sí a molts pocs, és el que sol passar”. De fet, actualment es troba dins de la companyia Dagoll Dagom amb l’espectacle ‘Mar i cel’ i aquesta experiència és per a ell un punt a favor. Tot i així, sap que és complicat, perquè no només cal tenir les qualitats que es demanen sinó que s’ha d’encaixar amb el perfil que el jurat busca. El director explica que busquen “coses molt diverses, perquè cada persona té un perfil diferent”. Per tant, no només es valora un nivell altíssim d’actuació, cant i ball.

A principis de juliol es van fer proves a 500 persones a les quatre capitals de província catalanes. Als participants se’ls van fer cantar temes del musical i, d’aquests centenars, només se’n van seleccionar 60. Es necessiten 17 actors, cantants i ballarins. Quinze sortiran a totes les funcions i dos són de reserva per si algú es posa malalt. Els assajos començaran entre finals de novembre i principis de desembre, perquè el 26 de gener ja es pugui estrenar el musical. El teatre on es representarà encara no s’ha anunciat.

Mireia Òrrit, una de les escollides, va sortir molt satisfeta de la primera prova de cant, on va interpretar peces del personatge Mimi. És una de les més joves i ja té clar que aquest és el seu món: “Quan ets dalt d’un escenari fent teatre, és una sensació que un mateix ha de viure i per mi és meravellós”. Aquest matí venia amb tota l’energia, disposada a ballar el que li demanessin.

Un cop fet l’assaig, tots els participants s’han concentrat fora l’edifici esperant que els cridessin per ballar en grup. Amb roba lleugera, ben suats i concentrats, abocaven la imaginació i es deixaven portar per la música, intentant seduir el jurat.

Entre la gentada, un noi explica, tot esverat, que per superar els nervis en tots els càstings s’aixeca hores abans per fer-se “un entrepà ben fort i una copa de vi. “No bec mai vi, només per als càstings, perquè com que té alcohol em va bé per a les cordes vocals i així em desperta la veu”. Quan una prova li va malament surt plorant, però avui saltava d’alegria. Sembla, doncs, que tot ha anat bé.

Tots volen ser impecables. La decisió, difícil, l’han de prendre els sis membres de l’equip artístic de l’espectacle ‘Rent’. Un musical que es presentarà per primera vegada en català i on tota la posada en escena serà nova, ja que l’estrena de la producció a Barcelona el 1999 va ser l’original dels Estats Units.