El Teatre Akadèmia fa pujar a escena el tema dels abusos sexuals amb ‘Bomber(s)’. L’obra, escrita pel francès Jean-Benoît Patricot i traduïda i dirigida per Jordi Vilà, convida a reflexionar sobre els abusos sexuals i qüestiona els processos judicials, i en particular el concepte de “relació consentida”. Un tema plenament actual al nostre país, per bé que el text és d’un autor parisenc. La protagonista, una noia amb una disminució psíquica del 80 %, coneix un bomber en un ball. Poc després, ell abusa d’ella aprofitant la fascinació que sent per la professió i tot el que suposa de protector. Després d’una primera relació, el bomber convida vuit companys de caserna a fer el mateix, cosa que ella accepta com una prova del seu amor cap a ell. Hi ha hagut alguns casos reals d’abusos a casernes de bombers franceses, fet que té una explicació: per tradició, cada 14 de juliol (la diada nacional francesa), se celebren nombroses festes amb ball a casernes de bombers.

Metàfora d’una relació de poder

Pel director Jordi Vilà, el muntatge qüestiona com són les relacions home-dona, establint una metàfora entre vulnerabilitat lligada a la dona i seguretat i poder vinculats al sexe masculí. Protagonitzada per Mariantònia Salas i Salvador Miralles, ‘Bomber(s)’ s’ha estrenat el 17 d’abril després del seu pas pel Teatre Mar i Terra de Palma, i estarà en cartellera fins al 12 de maig. Mariantònia Salas va ser guardonada com a millor actriu als premis que lliura anualment l’Associació de Teatres i Auditoris Públics de les illes Balears. És el primer cop que es tradueix ‘Pompier(s)’ al català. A Catalunya se n’havia fet una lectura dramatitzada en la primera edició del Oui!, Festival de Teatre en Francès de Barcelona. Més endavant, se’n va fer una funció, també en francès, a l’Almeria Teatre, en el marc del mateix certamen.