Els visitants que aquest diumenge han entrat al MNAC s’han trobat amb què el museu sonava. Ho feia al ritme dels instruments de corda fregada -violins, violes o contrabaixos- que més d’un miler d’alumnes d’escoles de música d’arreu de Catalunya han fet servir. Participaven en la tercera edició del Barcelona Fiddle Congress, un certamen nascut fa tres anys i que “porta a l’escenari els valors del gènere, per compartir els seus coneixements amb els alumnes”, explica el professor de l’ESMUC, Oriol Saña. Una experiència, diu, elemental “perquè alumnes, professors i grans professionals interactuin”.

Repensar l’instrument de corda

Des que el certamen s’organitza ara fa tres anys ha tingut una missió clara: trencar tòpics amb els instruments de corda fregada. I la manera és fent un exercici introspectiu: “Volem repensar la manera com s’interpreta música amb aquests instruments”, explica Mònica Senpere, membre de l’Associació Catalana d’Escoles de Música (ACEM). Senpere, a més, detalla que una altra de “les coses que es repensa és qui ha d’interpretar música amb aquests instruments”. Un missatge adreçat a democratitzar l’accés de la música i aquests instruments a qualsevol persona, al marge de la seva formació i condició.

És així com coneixem els alumnes de música de l’escola pública Charlie Rivel de l’Hospitalet de Llobregat. Aquest diumenge han participat dels assajos grupals i de les activitats, després que la música “pròpia de conservatori” arribés a les seves aules. És mitjançant el programa Tàndem L’Hospitalet, que fa aterrar l’escola de música EMMCA a les aules d’una escola. Alumnes com l’Esther o l’Ayman, expliquen contents que els ha “impressionat tocar al MNAC”, una jornada que qualifiquen “d’al·lucinant”. Ells són la mena d’alumnes que “per si sols no haurien fet mai música, però ara la gaudeixen perquè les escoles de música s’han acostat al seu centre educatiu”, conclou la professora del Charlie Rivel, Queralt Camps.