Després d’una segona aturada, la Sala Beckett torna a fer funcions. Ho fa amb ‘Avinguda Nacional’, producció pròpia que va haver de suspendre dues funcions, a la primavera i a la tardor. De fet, hauria d’estar tres setmanes en cartell, però només hi estarà entre el 24 i el 29 de novembre.
‘Avinguda Nacional’ és el resultat del projecte internacional de creació escènica Fabulamundi.Playwriting Europe, que promou l’intercanvi de textos d’autors contemporanis de 10 països, entre els quals la República Txeca. L’autor és precisament d’aquell país, Jaroslav Rudis. “El plantejament de l’obra em va interpel·lar en un moment en què, al nostre país, la ultradreta torna tenir un altaveu”, explica el director i autor de l’adaptació, Martí Torras Mayernis.
De comunista a neonazi
El protagonista de la història és en Van Damme, un personatge, basat, fins a cert punt, en un que va conèixer l’autor en un bar de Praga una nit, a finals dels 80. Un lluitador de classe obrera “un ultra disposat a abraçar qualsevol populisme”, explica Josep Julien, qui ha hagut d’assumir, no sense patiment, un rol del qual se sent molt allunyat.
El muntatge és gairebé un monòleg de Julien, contrapuntejat per algunes intervencions de Patricia Bargalló i Babou Cham interpretant diversos papers. Ella, el de la Luca, una noia amb la qual el protagonista manté una relació ambigua, d’atracció-repulsió. Ell, el de pare i amic del barri. Completa el repartiment Oriol Roca, que posa banda sonora en directe a la història.
El títol fa referència a l’escenari d’una manifestació d’estudiants durant la Revolució de Vellut txeca, el 1989. En aquesta manifestació va succeir un fet que suposa un punt d’inflexió cabdal en la vida del protagonista. “No és un muntatge de plantejament, nus i desenllaç. Tot té lloc en un espai mental del protagonista, al qual es van afegint capes de significat”, comenta Torras Mayernis.