Entre el 10 de novembre i el 25 d’abril, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona exposa la mostra “Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol”. Encarregats del projecte del Poble Espanyol (complement de l’Exposició Internacional de Bacelona), els arquitectes Francesc Folguera i Ramon Raventós; el pintor, enginyer  i crític d’art Miquel Utrillo, i el dibuixant i pintor Xavier Nogués, van viatjar dos mesos per Espanya fotografiant places i carrers de nombroses poblacions. Una part de l’exposició es basa en el miler de negatius realitzats durant aquell viatge del 1927. Nogués i Utrillo feien dibuixos; els arquitectes, les fotografies.

Comenta Rafel Torrella, conservador de l’arxiu i cocomissari de la mostra: “En aquesta exposició hi ha tres tipus de fotografia. La primera seria d’aficionat, feta amb una càmera de viatger, relativament petita. No estaven gaire preocupats per un bon enquadrament o per evitar que persones o el seu cotxe sortís davant dels edificis que fotografiaven. Volien anar per feina i passar a una altra localització”.

El viatge va construir el Poble Espanyol

El viatge, però, va fer reconsiderar tot el projecte del Poble Espanyol, que inicialment es va concebre com una construcció de fusta efímera. “Ben aviat, els quatre van acordar que havien de defensar un projecte perdurable”, explica Sandra Merino, cocomissària de l’exposició. A més, “si els quatre donaven un 10 a una localització, com va passar amb una casa de Riaza, Segòvia, aquella acabava sent model per a una del Poble Espanyol”, afegeix Merino.

Un segon apartat de l’exposició el conformen les imatges sobre el procés de construcció del Poble Espanyol, que es va iniciar el gener del 1928.  Carlos Pérez de Rozas, fotògraf oficial de l’Exposició Internacional,  i Juan Manuel Albertí van fer el seguiment de les obres. “És un tipus de fotografia monumental, feta per dos professionals, amb una qualitat molt superior, que ens ha permès ampliar molt les imatges”, explica Torrella.  Bona part d’aquest material estava en negatius i positius que no s’havien inventariat abans de l’exposició.

Un darrer apartat correspon al reportatge periodístic de la inauguració, que va fer Pérez de Rozas durant la visita reial el 21 de maig del 1929.