El confinament decretat arran de la pandèmia del coronavirus ha reduït dràsticament l’activitat a l’espai públic, amb comerços tancats i carrers buits, tant de locals com de turistes. Aquesta ciutat deserta de portes enfora ha esdevingut també un escenari d’acció renovat per als artistes que acostumen a mostrar el seu treball a l’aire lliure.
La solitud ha permès crear peces en punts on abans hagués estat impossible deixar empremta discretament, a qualsevol hora del dia o de la nit. D’altra banda, la quasi inexistent intervenció tant pública com privada, ha allargat la vida d’aquestes obres, que tradicionalment acostumen a intentar ser eliminades ràpidament.
Els murs, aparador no només de la creativitat estètica sinó també sovint mirall crític de la societat present, no han quedat aliens a la situació actual i han començat a acollir peces inspirades en la pandèmia.
[vc_column][/vc_column][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”646015,646016,646017,646018,646011,646013,646012,646014,646010,646006″ img_size=”full” onclick=””][/vc_column][/vc_row]
Covid 1984
Entre les obres que aquests dies han aparegut en diferents espais del centre de la ciutat hi ha les que hi han deixat El Rughy i Tropidelia. Aquests dos artistes urbans han creat una sèrie de peces durant el confinament per expressar la seva opinió entorn de la situació que estem vivint. Es tracta de papers pintats a mà utilitzant el vermell i el negre, expliquen, perquè són els colors associats a l’anarquisme i la revolució popular.
Contenen missatges que assenyalen aspectes estructurals que la pandèmia no fa altra cosa que agreujar, com la precarietat econòmica, l’atur o el difícil accés a l’habitatge; i que denuncien les dinàmiques del capitalisme com a sistema i les estratègies del poder per exercir un major control social en un context d’excepcionalitat.
De moment han enganxat, amb l’ajuda d’una amiga activista, entorn de 40 peces al Raval i al Gòtic però anuncien que “això és només el principi”.
El primer pòster va néixer inspirat en el lema “El futuro ya no es lo que era antes“, vers de la cançó ‘Metafísica popular’ del cantautor bolivià El Papirri. També seguint l’estela d’intervencions que en diferents llocs del món s’han fet amb el concepte covid1984. Ara, de la seva mà, ha quedat estampat precisament a la plaça de George Orwell, dedicada a l’autor de la coneguda novel·la distòpica ‘1984’; en què també podeu llegir, uns metres més enllà, un explícit ‘Bienvenidxs a la nueva normalidad: control social y represión policial’.
Després van anar creant frases amb jocs de paraules crítics com covidtalism o capitalviru$ i modificant les etiquetes popularitzades durant el confinament, que qualifiquen de “pura hipocresia”. Per això els reinterpreten, per “fer-los més reals”, amb fórmules com #yomequedosincasa, #yomequedosincurro, #yomequedosinpasta.
“El diner públic està destinat a treure vides més que en salvar-les”, denuncien amb un cartell que crida “Tu salud se la gastaron en armas”. Crítica, però també esperança, que la crisi sigui una oportunitat: “Fins ara els governs no són capaços de solucionar aquesta crisi i només si ens organitzem des de baix podrem sortir guanyant”, conclouen.
Les seves no són les úniques intervencions crítiques al sistema hegemònic, també han aparegut pintades amb missatges a favor del socialisme i amb referències a les xarxes veïnals que s’han autoorganitzat a diferents barris per cobrir les necessitats de la població. També hi ha peces amb missatges positius i de desitjos per quan acabin les restriccions per la pandèmia.
Aquests dies també ha deixat la seva empremta l’artista italià resident a Barcelona Tvboy. Ho ha fet al mateix aparador a tocar de la plaça de Sant Jaume on ja havia estampat una figura de la Gioconda amb mascareta i altres obres.
En aquest cas, ha col·locat una peça inspirada en el popular pòster amb la figura de l’Oncle Sam i el missatge ‘I want you for U.S. Army’, de James Montgomery Flagg, que es va fer servir com a crida per allistar-se a la I i II Guera Mundial. Tvboy hi ha incorporat la mascareta, ha substituït les estelles de la bandera americana per les de la de la Unió Europea i ha adaptat el missatge a ‘I want you to stay home’.
Obres menys efímeres
La situació de confinament també ha estès en el temps la presència de MUSES, una acció de denúncia de la violència masclista a través de cinc retrats de dones víctimes d’aquest delicte. Les peces, rostres fragmentats obra de l’artista Marta Fàbregas, es van col·locar en format de paper enganxat en 14 localitzacions (exteriors de botigues, entitats i institucions) del barri Gòtic.
El ressò d’aquesta iniciativa engegada a principis de març per la Fundació Setba, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i Marc Martí, es va veure minvat pel decret de l’estat d’alarma. Però, en canvi, la durabilitat de les peces, que havien d’estar visibles 15 dies, s’ha allargat fins al punt que encara es poden observar en bon estat a dia d’avui.
[vc_column][/vc_column][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”646065,646083,646063,646061,646062″ img_size=”full” onclick=””][/vc_column][/vc_row]
Les cinc peces que conformen l’acció MUSES es van ubicar en aquests punts:
- Ludoteca Placeta del Pi (placeta del Pi, 2)
- Decathlon Ciutat Vella (carrer de la Canuda, 20)
- EIC Enginyers Industrials de Catalunya (via Laietana, 39)
- Fundació de l’Esperança (plaça de Sant Just, 5)
- Herboristeria Anormis (carrer de la Ciutat, 3)
- Servei de Notificacions (carrer de la Ciutat, 9)
- Centre Cívic Pati Llimona (carrer del Regomir, 3)
- Oficina d’Atenció Ciutadana (plaça de Sant Miquel, 3)
- Hotel Catalonia Avinyó (carrer d’Avinyó, 16)
- Alkimia Tattoo & Piercing Barcelona (carrer de les Heures, 3)
- Sidecar (plaça Reial, 7)
- Restaurant Rossini (plaça Reial, 13)
- Allotjaments provisionals APROP (carrer Nou de Sant Francesc, 8-10)
- Biblioteca Gòtic – Andreu Nin (la Rambla, 30-32)