El teló de ferro de l'artista mallorquina, Susy Gómez, ens convida, teatralment, a endinsar-nos a "Participació". Una selecció d'obres amb un denominador comú, explorar els vincles que s'estableixen entre obra i espectador. A 'Dones sobre sabates de plataforma' es vol que la imaginació del visitant completi la imatge d'aquesta dona "invisible" de la qual només veiem el barret i les sabates. VALENTÍ FARRÀS, director de CaixaForum Barcelona "És a dir que la participació està en la interpretació que es pugui fer d'aquestes peces i que aquests discursos s'acabin de fer quasi bé amb la percepció, diria individual, de cada un dels visitants que vingui que pot acabar l'obra a la seva manera." Un altre exemple el trobem a 'Petita', la proposta de l'artista francesa Dominique Gonzalez-Foerster, que aspira que els visitants actuïn com a detectius. La interpretació d'aquesta nena solitària perduda en la gran sala, depèn exclusivament de la visió personal de cada espectador. O l'experiment de Douglas Gordon, que pacientment ha separat els fotogrames parells i senars de la pel·lícula 'Whirlpool', d'Otto Preminguer, per crear un joc de miralls capaç de causar atacs epilèptics a qui l'observa. Tot plegat per fomentar un exercici mental que funciona especialment bé amb els més petits. VALENTÍ FARRÀS, director de Caixa Fòrum Barcelona "El públic escolar troba en aquestes propostes de la col·lecció d'art contemporani la possibilitat d'interrogar-se de participar de fer tallers, on realment la creativitat dels nens a partir de les obres d'art contemporani ofereixen moltes possibilitats." Capbussar-se i formar part d'aquesta espècie d'experiment científic o veure videoclips tailandesos que parlen d'alliberament, són altres propostes que completen l'experiència de "Participació", que podreu veure fins al mes de febrer.

Moure un dels fons d’art contemporani més gran de tot Europa no és senzill i, aquesta vegada, el responsable de fer-ho és el comissari Enrique Juncosa. Aquest poeta, crític d’art, assagista, comissari i director de museu proposa, a través del cicle Tres narratives, una lectura de l’art contemporani des dels anys seixanta fins a finals dels noranta semblant a la de la literatura.

Juncosa defuig de grans classificacions i proposa analitzar la història de l’art més recent des d’altres vessants. L’exposició “Participació”, a la qual seguiran “Memòria” i “Llenguatge”, vol reflectir precisament aquesta mirada analítica que proposa Juncosa. “Participació” aplega sis obres amb un mateix denominador comú: aquí l’artista n’és un catalitzador i, sense la participació activa de l’espectador, l’obra no es pot entendre.

“Participació” es pot veure al CaixaForum fins al 15 de febrer de 2015; “Memòria” hi serà de l’11 de març al 21 de juny, i “Llenguatge”, del 17 de juliol al 27 de setembre.