‘Timecode’, un curt que arrasa

El curt ‘Timecode’, dirigit per Juanjo Giménez, està fent història i és una de les produccions catalanes de l’any. De moment, ja ha guanyat un llarg reguitzell de premis, entre els quals, el Gaudí i el Goya al millor curtmetratge, i la Palma d’Or al millor curt en el Festival de Canes. Ara aspira a endur-se l’estatueta daurada.

Bona part del mèrit és també de Toni Mena, responsable dels efectes visuals del multipremiat curt. Ell ho explica ras i curt:

“La pel·lícula s’ha rodat en dos dies i jo he estat prop de vuit mesos fent-ne la postproducció, els efectes i el color.”

‘Timecode’ explica la relació màgica que estableixen dos vigilants de seguretat d’un aparcament a través de la dansa. Les pantalles de seguretat són un dels principals vehicles a través dels quals s’explica aquesta història, i aquí Toni Mena i el seu equip han tingut molta feina, perquè han estat els encarregats de crear el que hi havia d’aparèixer i incrustar-ho.

“La nostra feina és molt desagraïda. A mi m’agrada dir que som els artistes invisibles, perquè si està ben feta, no s’ha de veure.”

Una fàbrica de professionals de l’animació

A banda de participar en pel·lícules, el Toni també és professor i coordinador de l’àrea de Postproducció de l’escola FX Animation, centrada precisament a formar professionals del cinema, l’animació i el 3D. I el lloat curtmetratge ‘Timecode’ no és l’única petja de talent que n’ha sortit.

‘El libro de la selva’, nominada pels efectes visuals

Nacho Doctor, juntament amb Francesc Bolló, també professors del centre, han format part de l’equip responsable dels efectes visuals d”El libro de la selva’, nominada, justament, en aquesta categoria. El Nacho va entrar a la pel·lícula quan ja estava força avançada i no va tenir dubtes.

“En veure els primers plans renderitzats d’animals, ja vaig dir ‘Oscar’.”

Menys l’actor que interpreta el Mowgli, el 90 % de la pel·lícula està generada per ordinador. I un dels grans reptes va ser que els efectes especials no ho semblessin. Des de l’escola se senten molt partícips de les dues nominacions perquè hi veuen el reconeixement a la feina ben feta.

El sector viu un moment dolç

El sector viu un moment de creixement exponencial. La directora d’FX Animation, Fàtima Vilà, explica que la demanda de professionals no para d’augmentar i que a l’escola no paren d’arribar-hi ofertes de treball.

En deu anys han format 2.500 professionals que estan treballant en les millors productores i empreses de tot el món.