Gairebé ni el veiem, però a un quilòmetre de distància hi ha un globus que conté tecnologia punta. L'instrumental s'ha construït en miniatura per tal que pesi poc i pugui enlairar-se. L'equip recull mostres de la qualitat de l'aire i les transmet en temps real a un ordinador. XAVIER QUEROL, professor d'investigació del CSIC "A les ciutats amb molt trànsit, amb molta radiació solar, generem un tipus de partícules específiques que s'han estudiat molt poc perquè són molt petites i es necessita una instrumentació molt sofisticada." S'anomenen partícules ultrafines i provenen majoritàriament dels motors dièsel. Ara bé, quan la contaminació puja cap a l'atmosfera, les partícules generades pel trànsit es dilueixen i se'n formen de noves causades pels gasos del port, els vaixells i l'activitat industrial. Els científics estan estudiant aquest canvi en la concentració de partícules i les conseqüències que se'n deriven, per exemple, en l'arquitectura. KANG-HO AHN, professor de la Hanyang University "Teniu obres de Gaudí molt importants. Heu de preservar les obres d'art. Però si teniu un problema de contaminació aquestes obres mestres poden erosionar-se o corroir-se." Tot i que encara no hi ha resultats, des del CSIC reclamen polítques més contundents per millorar la qualitat de l'aire, com crear zones de baixa emissió amb restriccions al trànsit o tenir un transport públic més eficient sense encarir-lo.

Entre el 12 i el 16 de maig, experts en contaminació atmosfèrica del CSIC es reuneixen al Real Club de Polo de Barcelona per recollir mostres i avaluar la qualitat de l’aire a la ciutat. L’instrumental, que aporten els professionals coreans que col·laboren en la investigació, s’ha construït en miniatura per tal que pesi poc i pugui enlairar-se amb un globus. Els aparells transmeten les dades en temps real a un ordinador. “Fem volar el globus amb l’equip fins a un quilòmetre d’altura i així veiem com es dilueix la contaminació i si es formen noves partícules”, explica Xavier Querol, professor del CSIC.

Anàlisi de les partícules ultrafines

L’experiment pretén captar partícules ultrafines, que provenen majoritàriament dels motors dièsel. Ara bé, quan la contaminació puja cap a l’atmosfera, les partícules generades pel trànsit es dilueixen i se’n formen de noves causades pels gasos del port, els vaixells i l’activitat industrial. Els científics estan estudiant aquest canvi en la concentració de partícules i les conseqüències que se’n deriven.

Per això, el professor Querol alerta. “No només es tracta de posar filtres als tubs d’escapament dels cotxes dièsel, sinó que hem de tenir polítiques mediambientals més contundents.” L’investigador prioritza mesures com crear zones de baixa emissió amb restriccions al trànsit o tenir un transport públic més eficient sense encarir-lo.