Tenir compte a Instagram i fer-lo servir. Aquest era l’únic requisit per poder gaudir d’una ruta guiada a un lloc icònic de Barcelona. Aquest dissabte s’ha celebrat per primer cop WalkandGram, en què han participat 144 instagramers amb milers de seguidors. Segons un dels organitzadors, Jordi Cirach, “ha estat un èxit rotund” i, per tant, n’hi haurà una segona edició.

El CaixaForum, el Camp Nou, La Pedrera, el Poble Espanyol, el Recinte Modernista de Sant Pau, el MACBA, l’església de Santa Maria del Pi, la basílica de Santa Maria del Mar, la Sagrada Família, CosmoCaixa, la Casa Batlló i el Palau de la Música han estat retratats avui per grups d’instagramers guiats i assessorats per 12 usuaris experimentats i amb desenes de milers de seguidors. “La idea era agafar els millors instagramers de Barcelona perquè poguessin guiar les rutes al seu aire”, explica Jordi Cirach. El públic assistent, amant de la fotografia mòbil, forma part de la comunitat d’Instagram i vol descobrir una altra mirada a través d’aquesta xarxa social.

El projecte neix de l’agència de comunicació Sorry Digital, que volia combinar cultura i noves tecnologies per donar a conèixer una nova perspectiva de la ciutat. “En menys de quatre dies, totes les rutes es van omplir, i fins i tot vam incorporar-ne de noves”, explica Cirach. L’organització espera millorar encara més els resultats de cara a la segona edició.

Participar en el WalkandGram ha estat finalment gratuït, tot i que quan es va presentar la iniciativa demanaven 29 euros per la inscripció. Aquesta oferta inicial contrasta amb la Instameet, que de forma gratuïta va aplegar 300 instagramers durant un cap de setmana d’abril cercant també les millors imatges de la ciutat. Segons Cirach, un inversor de Sorry Digital es va oferir més tard a pagar totes les despeses de l’esdeveniment i, a partir d’aquí, WalkandGram va passar a ser de franc. “Em sembla una gran oportunitat poder veure llocs com el Palau a cost zero, sense gent al voltant i amb la tranquil·litat de poder fer totes les fotografies que vulguis”, afirma Pepi Navarro, una de les instagramers que hi ha participat.

Un total de 12 guies han fet possible aquest projecte, una de les quals ha estat la Carmen de Tena, amb més de 116.000 seguidors a Instagram. “WalkandGram em va oferir fer una ruta i jo vaig estar encantada de poder visitar i explicar l’indret més maco de Barcelona: el Palau de la Música”. Aquestes rutes, segons la “influencer”, serveixen perquè “la gent conegui llocs macos i Barcelona segueixi sent un motor turístic“. Durant les gairebé dues hores de recorregut pel Palau, Carmen de Tena ha regalat als assistents tota mena de consells per captar les millors imatges en una instal·lació amb tant encant com aquesta.

Tot i que la Carmen també ha aprofitat per treure el telèfon mòbil i penjar fotografies a Instagram, ha sigut necessària una preparació prèvia. “Vaig venir anteriorment perquè m’expliquessin informació important del Palau: qui va encarregar-lo, qui el va construir, com va ser aquest procés de construcció, anècdotes… A partir d’aquí, he estat explicant tot el que sé als assistents“, explica; perquè conèixer la història del Palau de la Música “és necessari per poder captar-hi imatges”.

WalkandGram posa fi a la primera edició amb una festa de cloenda al CosmoCaixa, on els 12 “influencers” convidats i tots els participants que ho vulguin es reuneixen per intercanviar les darreres impressions d’aquesta jornada. Podeu veure les fotos que s’han publicat al llarg del dia seguint l’etiqueta #WalkandGram a Instagram.