Comptador de llum

A partir de l’1 de gener del 2019, tots els usuaris han de tenir un comptador digital a casa seva, segons indica una ordre ministerial de l’any 2007. Fins ara, el 96 % de les llars barcelonines ja disposen dels nous aparells intel·ligents però encara hi ha 36.000 comptadors pendents del canvi. El client està obligat a complir amb la normativa i, si no ho fa, la companyia pot tallar-li el subministrament de llum.

És el cas de més d’un miler d’habitatges de Barcelona, en què Endesa ha donat de baixa el servei de llum. Segons ha informat la companyia, en les darreres setmanes s’han fet 1.200 talls en domicilis en què la propietat no ha fet cap reclamació, un senyal que pot indicar: o bé que no hi viu ningú (segones residències, pisos en venda, etc.), o bé que els inquilins han punxat la llum. A banda d’aquests, hi ha un nombre de talls indeterminat que s’han fet però que la companyia no té comptabilitzats: els casos en què després es recupera el servei.

Avisos de la companyia elèctrica

Tot i que la data límit per fer efectiu el canvi dels comptadors és el 31 de desembre del 2018, les companyies elèctriques treballen des de fa anys per substituir els aparells antics.

El procediment que segueix l’empresa és sempre el mateix. Primer, envia una carta informativa al client, a qui es comunica l’obligatorietat d’instal·lar el comptador digital. L’escrit insta l’usuari a trucar a la companyia per concretar dia i hora en què l’operari farà la substitució.

Si durant els dies següents l’usuari no respon a la carta, la companyia envia un segon escrit recordatori amb la mateixa informació. En el cas que el client segueixi sense respondre els avisos, la companyia envia un document a través del burofax, segons ha informat Endesa a betevé. D’aquesta manera, es garanteix l’enviament i lliurament urgent de l’escrit. Si l’usuari continua sense fer cas a aquest últim escrit, la companyia ja opta per notificar i executar el tall de llum.

Talls de subministrament

Alguns usuaris han denunciat a través de les xarxes socials que se’ls ha tallat la llum per no canviar el comptador. És el cas de la barcelonina Anna Mauri, qui assegura que no sabia que havia d’instal·lar el nou comptador digital perquè no ha rebut cap avís de la companyia. Quan va arribar un dia a casa, va veure una nota penjada a la porta de casa seva: la distribuïdora elèctrica li comunicava del tall del subministrament. Un cop va veure la notificació, va trucar a l’empresa perquè li restablissin immediatament la llum, però la companyia va ser clara: no recuperaria el servei fins que no es comprometés a canviar l’aparell.

L’Anna va estar unes 36 hores sense llum a casa seva. “Et sens indefens, entre l’espasa i la paret. M’estan deixant sense un servei bàsic: sense calefacció, sense aigua calenta, sense connexió a internet… Vaig haver de llençar menjar de la nevera a la brossa”, ha explicat a betevé. En aquest sentit, denuncia la pressió a la qual els clients estan sotmesos. “Si no feia el canvi, no recuperava la llum.”

Segons Endesa, Mauri havia rebut totes les notificacions però l’enviament s’havia fet en un domicili diferent de l’habitual, seguint les indicacions que la propietària havia fet a la companyia. Es tracta de tres avisos, un burofax i una notificació que Endesa va enviar abans d’efectuar el tall.

Què hem de fer en cas de tall de llum?

En el cas que la companyia elèctrica talli el subministrament elèctric, el client el pot recuperar trucant al telèfon gratuït habilitat (900 535 847) per sol·licitar el canvi de comptador i proposar una data i hora per fer-lo efectiu. Si la companyia localitza un operari disponible, pot efectuar la instal·lació del nou aparell digital en qüestió d’hores o, com a molt tard, el dia següent. Un cop l’habitatge tingui el nou comptador, el client recupera la llum a casa.