Les noves tecnologies poden ajudar a millorar coses concretes, reals. Fins i tot serveixen a l’hora de fer la planificació urbanística de la ciutat. Per això els organitzadors de la Barcelona Smart Week han volgut plantejar un repte: formar grups de professionals vinguts d’arreu del món i vinculats a la tecnologia i l’urbanisme per resoldre la gentrificació i massificació que Barcelona viu en algunes zones.

Ho han fet en el marc de l’activitat Citython, que durant el cap de setmana ha permès treballar mig centenar de joves en prototipus molt diversos. Han sortit projectes interessants, com un sistema per càmeres de seguretat que comptabilitza persones o la creació d’un impost turístic dinàmic, que variï en funció de l’època de l’any o la zona que el turista visita i que reverteixi els guanys en beneficis per a la ciutat.

Citython forma part de la primera Smart City Week, una setmana que pensa a apropar persones, tecnologia i ciutat. La cita, que per primera vegada s’ha fet a Barcelona, és el preludi del congrés mundial de ciutats intel·ligents que se celebrarà a partir de dimarts.

Mirar al passat per entendre el futur

Però la Smart City Week no només mira al futur, sinó que vol donar a conèixer el passat de la ciutat, entenent que només així es podrà comprendre la ciutat del futur. Isabella Longo, coordinadora de la Smart City Week creu que “s’ha d’aprofitar el coneixement el passat, l’art de fer ciutat” per entendre el present i preparar-se per un futur en què els avenços tecnològics i la informació pot “configurar una ciutat més cívica i sostenible”.

Per això el programa ha inclòs una visita per l’actual 22@, un dels centres de creació de la ciutat. Antigament era conegut com el Manchester de Barcelona i estava ple de fàbriques de teixits i magatzems com el del comerciant de sal Miquel Picó o el magatzem d’olis Pallarès. El Museu d’Història organitza habitualment aquest tipus de rutes, però aquest diumenge s’han unit a la Smart City Week, ja que s’adapta a l’objectiu de vincular el passat industrial amb el present i futur creatiu i innovador del 22@. Els assistents han pogut descobrir coses tan curioses com que abans d’annexionar-se a Barcelona i construir la Gran Via, el carrer de Pere IV era la carretera de Mataró, principal sortida al Maresme. També que el nom de Pere IV no es refereix al rei català del segle XV, sinó a Pere III el Cerimoniós, que a la Corona d’Aragó tenia el títol de Pere IV.