70 alumnes de les escoles Thau Barcelona han estat aquests dies ben enfeinats amb la construcció d’un conjunt de robots subaquàtics. Ho han fet sota la supervisió, per primera vegada a l’estat, d’un grup destacat de científics del prestigiós Massachusetts Institute of Technology (MIT) i encapçalats pel divulgador de la didàctica i l’aprenentatge actiu, Ed Moriarty. A Barcelona aquest tipus d’activitats són cada vegada més freqüents i responen a la incorporació de moltes escoles a les STEAM.

La importància de les STEAM

Ja fa anys que es parla de la importància de l’ensenyament multidisciplinari de les STEM, acrònim en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, que ara s’han transformat en les STEAM amb la incorporació de la A d’art amb la intenció d’afegir un component de creativitat en l’ensenyança de la ciència a les escoles. Un bon exercici que contempla totes aquestes disciplines és la robòtica educativa i això és el que han experimentat els alumnes de les escoles Thau.

A banda del repte tècnic de crear el robot, els estudiants han destacat la llibertat amb la qual han pogut treballar. Per unes hores no han rebut cap lliçó magistral i han pogut tocar i remenar sense aturador. Una altra de les coses que els alumnes han experimentat és que els membres del MIT no els marcaven el camí a seguir, els oferien alguns consells però han estat ells els que han finalitzat el robot amb la consegüent satisfacció personal.

Activar la curiositat

Amb els anys la robòtica s’ha convertit en el perfecte catalitzador per fer més accessible l’ensenyament de l’enginyeria, la ciència i la tecnologia. Els nens poden aprendre interaccionant directament amb el robot, tocant-lo i trobant solucions creatives per mirar de fer-lo funcionar. Aquesta és la manera d’intentar que es despertin les vocacions científiques en els més menuts tal com han entès al parc d’Atraccions del Tibidabo.

En el cas de les noies, encara es fa més necessari per l‘escletxa de gènere que existeix, ara mateix només un 20 % dels estudiants de tecnologia són noies. En els tallers de robòtica fets en col·laboració amb el MIT, l’estudiant de batxillerat Anna Villalobos s’ha acabat de decidir. Després de viure i tocar la robòtica encaminarà les seves passes cap al sector tecnològic i deixarà de banda una altra de les seves passions, la biologia.