La tecnologia treballa per estalviar cada vegada més temps als passatgers. Nous sistemes com el d'aquesta multinacional permeten que les safates de distribució transportin els equipatges als avions i després a les cintes d'arribada de forma molt més àgil i precisa. També es vol evitar que els viatgers hagin d'esperar a l'hora de passar pels escàners de seguretat, i per això s'ha creat aquest sistema automàtic, que n'agilitza el funcionament. LLUÍS HAUSMAN, Dynamic Group: "Els passatgers estan menys estona aquí, poden estar-se més estona a l'aeroport, i a l'aeroport li interessa perquè redueix el número de personal necessari." A banda de solucions tecnològiques també hi ha serveis, com el d'aquesta empresa catalana, que permet deixar les maletes als creuers i els hotels i tramitar directament des d'allà la targeta d'embarcament. Així el client pot esgotar les darreres hores del viatge mentre l'operadora envia les maletes a l'aeroport i, quan hi arriben, poden pujar directament a l'avió. Alguns sistemes, com aquest, trigaran anys a arribar. Mentre es miren els panells de sortides i arribades, realitza un reconeixement facial que en personalitza la publicitat. ROBERT JOHNSON, Four Winds Interactive: "Fer això ens permet difondre anuncis específics per a homes i dones basats en l'edat que tenen." Un dels elements més observats ha estat aquesta màquina que obre la porta a la introducció de líquids als avions. S'hi posa l'ampolla a dins, detecta si hi ha líquid explosiu i, si no és el cas, dóna llum verda. Un sistema d'anàlisi que podria trobar-se als punts de seguretat d'aquí a tan sols dos anys.

La fira internacional Passenger Terminal Expo no se celebrava a Barcelona des de l’any 2007 i aquest dimarts n’ha obert les portes la segona edició. Diverses conferències, entre les quals hi ha ponències sobre seguretat, medi ambient i serveis comercials, se celebraran durant tres dies al recinte firal de l’Hospitalet i indicaran quin ha de ser el futur dels aeroports. A la fira s’hi poden trobar des de dissenys de seients més confortables per a les zones d’espera fins a sistemes de seguretat més pràctics i ràpids. Algunes de les novetats més destacades, de fet, són sistemes per reduir els temps d’espera en la facturació i entrega de les maletes o en els protocols de seguretat, alguns dels moments que resulten més farragosos als passatgers.

La fira és una bona oportunitat de promoció també per als aeroports, que busquen socis internacionals i en promocionen les rutes. En aquest sentit, l’estand d’Aena utilitza com a atractiu l’aeroport del Prat com a porta d’entrada al Mediterrani i busca també possibles noves connexions per fer-lo créixer com a “hub”. Aena participarà aquests dies en diverses ponències i té un dels 160 expositors que hi ha a la fira, la majoria dels quals estan dedicats a les novetats en serveis i tecnologies.

El Passenger Terminal també mira al futur amb productes com el de l’empresa Four Winds Interactive, que ha presentat un sistema de reconeixement facial que s’activa cada vegada que els usuaris s’apropen als panells d’informació dels aeroports. Aquesta tecnologia permet saber si el públic són homes o dones i l’edat aproximada que tenen, i gràcies a aquest sistema es personalitza la publicitat. La utilitat no és tan elevada per als passatgers com per als aeroports, que contractant serveis com aquest poden millorar l’eficiència de la publicitat i obtenir més ingressos dels anunciants.

Un altre dels tràmits que acostumen a avorrir els usuaris dels aeroports és haver-se de desfer de tots els líquids quan es puja a l’avió. La imatge de persones llançant cosmètics, xampús o ampolles d’aigua de les bosses de mà podria acabar-se aviat gràcies al Liquid Explosive Detection System de l’empresa Ceia. Aquest sistema ja ha estat homologat als Estats Units i permet identificar si dins les ampolles hi ha o no líquid explosiu. Quan la màquina dóna llum verda (en casos de refrescos, aigua, perfums, cosmètics o alcohol), indica que està permès transportar l’element dins l’avió. De moment encara no està en marxa als aeroports internacionals, però els portaveus de l’empresa calculen que en dos anys ja se’n podrà fer ús. S’obre, doncs, la porta a la introducció segura de líquids als avions.