
El Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) celebra 20 anys consolidat com un referent europeu en recerca biomèdica. El 15 de maig de 2006 va obrir portes per aplegar talent de les diferents disciplines de la biomedicina i dues dècades després, s’ha convertit en un ecosistema científic referent en l’àmbit internacional que ha impulsat centenars de projectes a través d’un model basat en la col·laboració entre centres independents.
En l’acte institucional de celebració de l’aniversari l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha ressaltat que “avui també la nostra ciutat, gràcies també a l’impuls del PRBB, torna a tenir grans projectes de transformació amb mirada llarga que han de fer possible que la ciutat de Barcelona mantingui aquest lideratge objectiu, de rànquings, de publicacions, de recerca però també d’aportació de benestar a les persones i el planeta”.

Més que investigadors
El parc reivindica que “la recerca d’excel·lència no depèn només del talent investigador, sinó també d’una estructura tècnica i organitzativa cada vegada més sofisticada“. De fet, el parc té vuit centres i 1.700 treballadors de 65 països diferents —el 60 % dones— , i el 70 % d’aquests empleats no són investigadors principals ni personal postdoctoral, sinó professionals dedicats als serveis cientificotècnics, la gestió de projectes, el manteniment i l’administració. “Una menció a aquest gruix de persones que facilita i la que fa possible la descoberta en ciència. la majoria d’aquestes persones és anònima”, destaca el director general del PRBB, Jordi Camí.
El parc també reivindica com a principal llegat dels seus primers 20 anys el model de convivència entre els centres instal·lats al parc: compartir espais, serveis, tecnologia i cultura científica entres institucions independents. “Aquesta col·laboració radical és probablement el que millor explica la identitat del parc”, diu el seu director de comunicació i relacions institucionals, Reimund Fickert.
El futur: el PRBB Ciutadella
Durant l’acte també s’ha destacat la nova etapa que obre el PRBB amb el projecte del nou edifici al Mercat del Peix, dedicat a la medicina de precisió. L’alcalde Jaume Collboni ha explicat que la Ciutadella del Coneixement serà “un espai on la societat ha de compartir els objectius, les reflexions i avenços de la ciència“. Jordi Camí ha afegit que el pragmatisme i la idea de “el tot és més que les parts” ho estendran al futur edifici que tindrà capacitat per a unes 900 persones.
El PRBB també considera que el futur de l’equipament passa per adaptar infraestructures, espais i serveis a una recerca cada vegada més digitalitzada, intensiva en dades i transformada per la IA.