IVÁN SÁNCHEZ, membre de l'Open Street Maps Foundation "La manera más rápida de decir que és Open Street Maps es que es la Wikipedia de los mapas. Cualquier persona puede editarlo y, de hecho, siempre hay, cada día hay unas 1000 o 2.000 personas que editan la base de datos en tiempo real. " "Yo he estado hace un par de dias en el campus nord de la UPC y me he dado cuenta de que los datos del Open Street Map, pues, hay un par de datos que estan incorrectos. Y voy a editarlos ahora mismo para corregir esta información. El área en la que estan construyendo una nueva estación de metro, hay una calle en construcción y un par de barreras coches. Voy a añadir esta información a Open Street Map para que al buscar una ruta entre dos puntos no intente ir por esta calle que es prohibida." "En Barcelona está completa la red de calles del área metropolitana, tiene bastante detalle el Campus Nord de la UPC, hay bastante detalle en el barrio viejo. Poco a poco vamos a tener el mapa de todas la vías ciclistas de Barcelona" "Uno de los puntos de inflexión del proyecto yo creo que ha sido el terremoto de Haití. Somos capaces de hacer un levantamiento topográfico, hacer un mapa de una zona de una manera muy rápida. Los voluntarios de OSM nos hemos lanzado a actualizar la cartografia de este país y hemos conseguido que las ambulancias, y los equipos de rescate que han estado trabajando sobre el terreno en haití, hayan podido tener información actualizada. es decir, que calles estan cortadas por escombors, que calles son transitables." "En zonas en las que hay usuarios muy activos está mucho más actualizada y detallada que en cualquier otra cartografia." "Se nos ocurrió que con GPS se podría recorrer los caminos de la ciudad y las carreteras dejando marcas de por dónde ha ido el GPS. Si tu haces un mapa de tu zona con el conocimiento que tu tienes de tu ciudad o de tu barrio, otra persona hace un mapa de su zona, otra persona hace un mapa de su zona, pones todo esto en conjunto y tienes un mapa del mundo."

OpenStreetMap va nèixer l’any 2004 de la mà d’Steve Coast i actualment compta amb més de 200.000 usuaris que editen els mapes. Es tracta d’un projecte col·laboratiu que pren forma amb les dades que obtenen els voluntaris a través de GPS, i que es publiquen sota la llicència de Creative Commons.

Una anècdota explicativa: del Katrina a Haití

La tecnologia que utilitzen els usuaris d’OpenStreetMap és molt ràpida, un fet que la fa molt útil en casos d’emergència o desastres humanitaris. Un exemple molt gràfic és el cas de l’huracà Katrina, que va devastar el sud i centre dels Estats Units l’any 2005. En aquell moment una de les rutes d’evacuació, explica Iván Sánchez, membre de l’Open Street Maps Foundation, es feia a través del pont de l’autopista I-90. Però un cop els cotxes volien creuar s’adonaven que ni hi havia pont. Què va passar? El problema va ser que la Creu Roja va fer servir  Google Maps per fer les rutes d’evacuació, uns mapes que després de l’huracà no s’havien actualitzat.

La situació es va capgirar quan va tenir lloc el terratrèmol d’Haití. Després de la catàstrofe, els voluntaris d’OpenStreetMap van fer alçaments topogràfics molt ràpids sobre el terreny que van permetre subministrar mapes actualitzats a la Creu Roja i a tots els responsables humanitaris sobre el terreny.

Màxim detall: casos curiosos

Els membres d’OSM expliquen que la cobertura a nivell mundial és molt desigual: depèn de l’activitat i el nombre dels voluntaris. Però en casos com el d’Haití, els mapes d’OSM són molt més detallats que en altres cartografies com Google Maps, Bing o Yahoo.

A més, hi ha casos especials, com el mapa del Zoo de Berlín, on s’indiquen les gàbies i la situació de tots els animals; o el mapa de les runes de Pompeia, on es poden veure tots els camins peatonals.

Demanda de cara al futur

Els membres d’OpenStreetMaps encaren el futur amb una demanda:  que la informació cartogràfica de totes les administracions sigui pública i es pugui utilitzar sense restriccions. Finalment, anuncien dos reptes de futur: situar-se a l’altura de les cartografies comercials cap al 2012, i  incloure models en 3 dimensions de totes les ciutats.