L'arribada de Netflix poc abans de començar el 2016 va ser una pista de cap a on anirien els trets pel que fa al consum de pel·lícules i sèries. En un any han aterrat aquí HBO i també Amazon Prime Video. L'aposta del gegant de les compres en línia. També ha estat l'any del desenvolupament dels assistents virtuals, [respira turn off the lights?] capaços d'interactuar i fer de pont amb els aparells connectats a la xarxa que tinguem a casa. L'anomenada Internet de les coses. Santiago Jáñez, mànager d'Eurecat "Des de controlar al temperatura des del mòbil, les finestres, etc; jo diria que el següent pas és portar això a sobre" "Els wearables és molt més que un 'smartwatch', és tota la tecnologia que portem a sobre però que encara s'ha de treballar" De fet, els rellotges intel·ligents prometien molt fa uns anys però el cert és que no han acabat d'arrencar com s'esperava, tot i la presentació de noves versions dels dispositius de Samsung i Apple. Aquest 2017 hem de veure cada cop més intel·ligència artificial i chatbots, programaris que simulen converses, en aspectes com l'atenció al client o el periodisme. Però una de les grans apostes són l'arribada de la realitat augmentada i la realitat virtual al públic general. Santiago Jáñez, mànager d'Eurecat "Per a mi, el repte és generar continguts per a aquests dispositius, perquè ara sí que hi ha la tecnologia però no hi ha prou continguts perquè això realment duri més dels dos minuts, cinc minuts, de la prova de concepte:" I precisament, aquesta generació i difusió de contingut està més a l'abast que mai del públic general. Enric Botella "Càmeres a preus assequibles; plataformes compatibles com Facebook i com podeu veure, YouTube; i ulleres barates com aquestes de cartró, han de permetre la democratització de la realitat virtual. Us ho ha explicat..."

Tot i que les plataformes de vídeo sota demanda ja s’havien instal·lat a casa nostra abans —amb propostes com la de Wuaki, fundada a Barcelona el 2009 i ara propietat de Rakuten— , l’arribada dels gegants americans ha estat el punt d’inflexió que ha fet que els hàbits de consum de produccions audiovisuals comencin a canviar. Aquest 2016 ha estat l’any de l’eclosió de serveis com Netflix (arribat a finals del 2015), HBO i Amazon Video.

L’anomenada internet de les coses, en referència als objectes quotidians que comencen a incorporar connexió a internet per permetre’n un control remot i la millora a través de les dades que recullen, també ha començat a calar a les cases amb dispositius com termòstats o bombetes. Aparells com els rellotges intel·ligents, en canvi, han tingut menys acceptació i vendes de les que es podia preveure un temps enrere.

Els nous Apple Watch i Samsung Galaxy Gear no han donat una gran empenta al sector, que ha vist com altres grans promeses com la de Pebble han acabat sent absorbides pels competidors per pocs diners.

Com a aposta de futur, cada vegada guanyen més protagonisme els serveis basats en la intel·ligència artificial i els programaris capaços de simular converses, escrites o orals.

Més contingut i aparells per portar la realitat virtual a tothom

Tot i que fa anys que es parla de la realitat virtual i la realitat augmentada, el cert és que encara no han arribat al públic general. Els experts apunten la generació de contingut per aconseguir que aquesta tecnologia sigui atractiva. De fet, ja hi ha càmeres disponibles per menys de 400 € que permeten la gravació i, fins i tot, l’emissió en directe de vídeo en 360 º, i que poden apropar la generació de contingut a qualsevol persona.

Això, combinat amb plataformes com Facebook i YouTube, que ja accepten aquest tipus de vídeos, i amb ulleres que poden arribar a costar menys de 10 €, pot permetre la popularització definitiva de la realitat virtual durant aquest any que comença.