És el so que han hagut de patir moltes llars aquestes festes de Nadal. Els drons han estat un dels regals estrella i, en aquesta botiga especialitzada en aeromodelisme, han representat més del 60 per cent de les vendes. Tot i les explicacions dels venedors, els joves usuaris no tenen gaire clar on el poden utilitzar. "En la ciudad puedo utilizarlo pero no mucho. El bosque es mejor." Si bé es venen com a joguines, segons la normativa que se'ls aplica, redactada l'any 2014 per l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria, els drons no són joguines, sinó aeronaus. Per tant, s'han d'utilitzar seguint aquestes recomanacions. Està totalment prohibit enlairar-los a la ciutat i es recomana fer-ho en zones despoblades, l'altura màxima, a la qual poden arribar, és de 120 metres i no es poden utilitzar en zones amb aglomeracions de gent. Els drons, encara que portin llums, no poden volar de nit i el seu ús també està prohibit a les platges. Si no es compleix aquesta normativa es pot pagar una multa de fins a 225.000 euros. Una normativa que també s'aplica els models més petits, tot i que no tenen un aspecte gaire amenaçador. VICKY GUTIÉRREZ, treballadora d'Imaginarium: "Està clar que no és un dron professional dels que volen quilòmetres. El que tenim pot arribar fins als 50 metres i fa fotos i vídeos però és senzill d'usar, per a nens a partir de set anys." Una altra novetat que ha triomfat aquests Reis és el monopatí elèctric, tot i el seu preu, al voltant dels 500 euros. Una joguina, que també topa amb la llei de circulació. L'Ajuntament està en procés de regular aquests vehicles. Actualment s'aplica la normativa de la bicicleta en funció del pes, el volum i la velocitat, és el cas d'aquest petit model, que no supera els 10 quilòmetres per hora.
Els drons més petits poden costar uns 30 euros però també en podem trobar al llindar dels 1.000 euros. Aquests aparells voladors incorporen un sistema GPS, una càmera de vídeo d’alta definició, tenen una autonomia de gairebé mitja hora i es poden enlairar més de 250 metres.
Precisament sobre el topall d’altura màxima a què pot arribar un dron en parla la normativa espanyola que regula aquest tipus d’aparells, que data de 2014 i que depèn de l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA). Segons AESA, els usuaris de drons sempre l’han de tenir a la vista i mai poden superar els 120 metres d’altura quan volen. L’agència en prohibeix l’ús a les zones urbanes o on hi hagi aglomeracions de persones, i recomana que es facin servir en zones despoblades o bé en zones de vol específiques per a l’aeromodelisme.
La legislació també deixa ben clar que els drons no són una joguina i que es tracta, segons AESA, d’una aeronau, per tant, fer-ne un ús indegut pot arribar a comportar multes de fins a 225.000 euros. Els models més petits difícilment podran provocar un accident greu, però a mesura que els drons són més voluminosos el risc d’accident augmenta i cal, en aquests casos, ser extremament prudents.
Pel que fa l’altre regal estrella, els patinets amb motor, el buit legal és encara més evident. Ja fa anys que els Segways, circulen pels carrers de la ciutat però ho continuen fent de manera alegal. La normativa que se’ls aplica depèn de cada Ajuntament. En algunes capitals tenen prohibida la circulació i en d’altres es fa difícil saber si s’ha d’aplicar la legislació dels vehicles, ja que al cap i a la fi disposen d’un motor, o bé la de les bicicletes, com és el cas de l’Ajuntament de Barcelona.
La normativa s’aplica en funció del pes, el volum i la velocitat a què poden arribar els patinets elèctrics. Acostuma a ser el cas dels més venuts aquestes festes, un model que, tot i el seu preu, al voltant dels 500 euros, ha estat tot un èxit de vendes, és de mida reduïda i no supera els 10 quilòmetres per hora.