Respon al nom de Hitchbot i pot presumir d'haver recorregut de punta a punta el Canadà fent autoestop. Podríem estar davant del turista del futur? Les incògnites del que les noves tecnologies poden aportar al sector turístic són el leitmotiv del Fòrum TurisTIC. Els ponents han reconegut que queda molta feina per fer però que els avenços han arribat per quedar-se. L'assignatura pendent és perdre la por de poder créixer de la robòtica. Robots que cuinen i d'altres que ens poden fer de guies turístics. El ventall és molt ampli. I un altre cavall sense aturador és de la Internet de les coses. Aquesta taula interactiva de la firma barcelonina Digalix Solutions, que es va presentar en l'última edició del Mobile World Congress, n'és un exemple. Turisme de Barcelona pren nota del que les tecnologies poden fer per ajudar en la gestió de l'èxit turístic de la ciutat. Els sensors d'una ciutat intel·ligent podrien ajudar, per exemple, a detectar aglomeracions de visitants o vehicles en determinats punts. Ara bé, l'accent es vol continuar posant en les persones. El debat està sobre la taula, com el de les noves formes de fer turisme. El model col·laboratiu, amb altres fórmules d'allotjament, és un altre dels punts que s'ha tractat en el congrés que es clourà demà amb una conferència sobre la gestió de les dades massives, el que es coneix com a Big Data.

Robots que fan autoestop i d’altres que cuinen o fan de guies turístics. La robòtica avança sense aturador i obre un ventall de possibilitats infinites per al sector del turisme. El congrés TurisTIC ha reunit al CaixaForum experts per debatre com l’ús de la tecnologia està dibuixant un nou escenari en el sector.

“Tota ciutat, empresa o organització intel·ligent hauria d’elaborar el seu pla de futur perquè els que vagin primers tindran avantatge”. És el consell que dóna Mercè Gamell, Research Analyst de Nelmia Robotics Insight, en un moment en què a casa nostra encara no hi ha propostes comercials consolidades però alhora s’intueix que cal adaptar-se al nou entorn. Ho ha dit en el marc del congrés TurisTIC i com exemples ha posat un robot que serveix taules en un restaurant, un altre que és capaç de cuinar gairebé com un xef i un tercer, anomenat Hitchbot, que ha recorregut el Canadà fent autoestop. “A la cultura oriental el robot és sempre el bo de la pel·lícula, l’heroi que pot ajudar, en canvi, aquí encara el veiem com un Terminator, dolent que a les fàbriques substituirà llocs de treball”. Superar aquesta visió és el pas endavant que cal fer per ajudar a la implantació de la robòtica.

Turisme de Barcelona, convidat també al congrés, ha recollit les propostes presentades però ha volgut posar l’accent també en què les tecnologies “mai no podran substituir el contacte entre ciutadans”. Ho ha dit el director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes, qui ha reconegut, però, que cal fer una aposta clara per la promoció en línia del turisme i l’ús de les tecnologies “per millorar l’experiència del turista: abans, durant i després de la seva estada a la ciutat.”