Robot 13 és la història d'un robot amnèsic que lluita contra criatures mítiques. Seguir les seves aventures a través d’un telèfon mòbil afegeix funcions i animacions impensables en un còmic de paper. HERMÉS PIQUÉ, director de Robot Media "Robot 13 fue el primero que realmente hacía algo propio. No era simplemente llevar las imágenes al móvil y el usuario va pasando, sino que la experiencia es mucha más interactiva. Claramente es una experiencia nativa para el móvil." I també per als lectors... DANIEL ZAPATER, programador del sistema operatiu de l’iPhone (iOS) "Ens permet fer transicions entre pantalles, afegir sons i música, i que l'usuari triï com vol visionar aquest còmic. Hi ha vistes panoràmiques de les imatges amb moviment. També tenim la vibració per afegir efectes en accions que requereixen emfatitzar." L’aplicació està disponible tant per a iPhone i iPad com per a dispositius Android. Amb aquesta irrupció a la telefonia mòbil, el consum de vinyetes, tradicionalment restringit a un públic molt especialitzat, s’apropa a tot tipus de lectors. Segons els experts, els companys impresos no desapareixeran. Es tracta de dos productes amb discursos narratius diferents.

Amb guió de Thomas Hall i il·lustracions de Daniel Bradford, Robot 13 és un còmic en anglès creat en format digital i distribuït per Blacklist Studios. Els mateixos autors van proposar adaptar-lo als smartphones. “L’estil i l’acció del còmic van ajudar molt a experimentar amb els mòbils”, destaca Hermés Piqué, director de Robot Media. El primer capítol està disponible de manera gratuïta i la resta tenen un preu inferior a l’euro.

Innovació premiada a Nova York

“Aquestes aplicacions treuen el còmic de les botigues especialitzades, que són barreres entre l’audiència i el producte.” Així de clar, Hermés Piqué vaticina el futur de l’aplicació guardonada aquest gener als Digital Book World Publishing Innovation Awards. El certamen premia aplicacions per a telèfons mòbils del món editorial i Robot 13 es va emportar cap a Barcelona el premi a la innovació en la categoria de Còmics.

L’èxit també els ha acompanyat respecte a les descàrregues de l’aplicació multiplataforma. La versió Android va ser destacada per Google i promocionada a l’Android Market, la qual cosa va generar unes 200.000 descàrregues en poques setmanes. Actualment, el ritme se situa en les 250.000. “Superman ven menys”, afegeix Piqué.

Nous discursos narratius per explorar

De cara a 2011, Robot Media es proposa treballar en una línia més experimental amb còmics que es prestin a aprofitar tots els recursos que ofereixen les plataformes mòbils. “El 2010 ha estat l’any en què s’ha vist el potencial d’aquestes plataformes i el 2011 serà l’any en el qual les empreses s’hi aboquin.”