El pla és que abans que acabi el 2016 l'accés a la Wi-Fi sigui possible en 16 estacions del metro. La xarxa es desplegarà progressivament en tres fases. Les cinc primeres parades que en diposaran, entre febrer i març de l'any que ve, seran Espanya, Universitat, Arc de Triomf, la Sagrera i Diagonal. Abans que acabi el 2015 s'hi afegiran quatre estacions més, a les línies 1, 3 i 5. I l'última fase en preveu tres més durant el 2016, entre les quals l'intercanviador de Passeig de Gràcia. La xarxa sense fils arriba al metro en un moment en què la imatge de viatgers consultant el telèfon s'ha fet del tot quotidiana. JORDI IGLESIAS "Ara sobretot faig servir mòbil per mirar Facebook, Twitter i notícies." LIDIA LOMBARDIA "Sí, porque normalmente voy sola y al ir sola lo único que tengo es el móbil." La xarxa Wi-Fi també viatjarà literalment en autobús. Una cinquantena de vehicles de les noves línies horitzontals i verticals la incorporaran a bord a partir del febrer. I la idea és que en els pròxims dos anys, ja sigui possible connectar-se en més de 1.000 autobusos, també en els turístics i en els de barri. Això sí, la velocitat de descàrrega gratuïta no superarà els 256 k (kas), que és el màxim permès per llei per a xarxes municipals. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "Per anar més enllà del màxim legal, el que que fem aleshores és establir un servei 'premium', que vol dir que, per aquells professionals i persones que tinguin necessitat d'utilitzar aquesta xarxa i hagin de treballar amb capacitats més grans, hi haurà un sistema de pagament a uns preus molt raonables." Per equilibrar la distribució de la Wi-Fi entre tots els barris, 220 parcs i jardins s'afegiran abans de l'estiu als que ara ja disposen d'un punt d'accés. Només a la primera fase de desplegament d'aquest pla, l'Ajuntament hi destinarà més de tres milions i mig d'euros.

El pla de desplegament de la cobertura Wi-Fi es farà en dues fases. En una primera, s’implantarà el servei als parcs i jardins municipals i a bona part de la xarxa de busos i parades de metro. I en una segona fase, el 2016, el pla s’estendrà als mercats municipals i al port de Barcelona.

La voluntat municipal, expressada per l’alcalde Xavier Trias, és acabar amb la divisió digital entre districtes. Aquest és l’actual mapa de distribució de la xarxa Wi-Fi per districtes. S’observa que en molts barris només disposen d’entre 1 i 3 punts de distribució.

Un cop s’acabi el pla de desplegament l’objectiu és que es dibuixi el següent mapa, on tots els barris tindran més de quatre punts de Wi-Fi.

 

Pel que fa als parcs, durant la primera meitat de l’any que ve es començarà a implantar la xarxa sense fils a 220 parcs. Paral·lelament, el pla s’aplicarà a la xarxa urbana de busos i metro. A partir del mes de febrer es provarà de forma pilot a 50 busos de la nova xarxa i a cinc estacions de metro (Espanya, La Sagrera, Universitat, Arc de Triomf i Diagonal). En la segona meitat del 2015 el servei s’estendrà a 400 autobusos i a les estacions de metro de Catalunya, Paral·lel, Sants i Sagrada Família. A finals de 2016 l’accés a Internet sense fils serà possible a la xarxa completa de busos (la flota és de 1.130 vehicles) i a 16 estacions de metro.

Wi-Fi als mercats municipals

En una segona fase el pla de desplegament de la cobertura Wi-Fi s’estendrà a l’interior de 21 mercats municipals i als 11 molls del port de Barcelona, és a dir, en aquells on el moviment de persones és més rellevant.

La xarxa Wi-Fi és una xarxa pública concessionada amb l’empresa Abertis. El tinent d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, ha explicat que per llei la velocitat de descàrrega permesa per a la xarxa municipal, i perquè no sigui considerada un operador més, és de 256K. Una velocitat que es podrà ampliar contractant un servei “prèmium”.