Convertir l'aprenentatge en un joc. És una de les possiblitats que ofereix la realitat augmentada aplicada a l'àmbit educatiu. Centenars de professionals de l'ensenyament i d'empreses productores de material didàctic, comproven aquests dies el potencial d'aquesta tecnologia. IGNASI NOGUÉS, representant de l'empresa ClickEdu "Eines de realitat augmentada ajuden molt a la implicació. Això que fèiem que ens semblava que estàvem jugant, estàvem aprenent amb l'ajuda d'un formador 'in situ' que ens estava ensenyant tot i que a nosaltres ens semblava que estàvem jugant." ELISABET MARILL, directora general de Qualiteasy i ITworldEdu "Per als petits i per a les aules és una manera molt senzilla i molt intuïtiva d'introduir les eines en la dinàmica de les classes. I els docents hi estan entrant fàcil." Segons els experts, la realitat augmentada s'ha d'aplicar a les activitats que requereixin l'ús de noves estratègies didàctiques. Per exemple, es pot captar l'atenció de l'alumnat mitjançant aquesta tècnica, o utilitzar-la com a suport per explicar conceptes abstractes a través d'animacions o interacció. La realitat augmentada permet barrejar la realitat amb la informació virtual i realitzar activitats didàctiques en contextos reals, i això fa més atractiu l'aprenentatge. TERE VIDA, especialista en joc, educació i tecnologia de l'empresa Marimba "Som en un moment de canvi generacional. Tenim uns alumnes que parlen un llenguatge més digital del que es parla a l'escola i es genera una escletxa entre com oferim als alumnes la informació, en quin format i en quins llenguatges i quin és el seu llenguatge, que ja té presents moltes tecnologies". Als Estats Units la realitat augmentada comença a utilitzar-se a les aules. A Catalunya, però, pot trigar cinc anys o més a aplicar-se. La formació i el reciclatge del professorat serà imprescindible per fer-ho.

La tecnologia ja és indissociable de l’educació. Programes com l’Aula 2.0, en què es van incorporar ordinadors al funcionament habitual de les aules, ho constaten. Aquest ha estat un avenç notable, però també n’hi ha hagut en molts centres de primària i secundària amb la implantació de les pissarres digitals, de continguts de treball en línia o amb la creació d’intranets. La irrupció d’aquestes eines a les aules ha estat tan ràpida i contundent que ni les empreses ni els educadors volen quedar-se enrere a l’hora d’aprendre. Ho demostren les xifres: si bé l’any passat van assistir 800 persones a l’ITworldEdu, en aquesta edició (la quarta) s’hi han acreditat 1.400 professionals.

Durant els dies 26 i 27 de setembre s’ha parlat sobre recursos didàctics en línia, la gestió de centres a través d’Internet o la possibilitat que l’alumnat d’alguns centres pugui emmagatzemar informació escolar al núvol. Però un dels temes amb més presència i sobre els quals més s’ha debatut és el de la realitat augmentada. Aquesta tecnologia s’ha aplicat sobretot als mòbils en recursos relacionats amb el turisme, però als Estats Units ja s’utilitza als centres educatius. A casa nostra es comencen a estudiar les utilitats didàctiques de la realitat augmentada, tot i que encara som en una fase embrionària i caldrà més temps perquè es faci present a les aules. Els experts coincideixen, però, que aquesta tècnica pot ser un estímul per als estudiants, i una forma de motivar-los en el seu procés d’aprenentatge.