Mig miler de centres educatius catalans s’han trobat en la jornada Changing Education Together, organitzada amb motiu del Mobile World Congress, per debatre sobre l’ús dels mòbils a les aules. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, que presidia l’acte, ha assegurat que per lluitar contra l’escletxa que causa la tecnologia és fonamental posar fi a “l’analfabetisme digital”. Per tot plegat, aposta per deixar entrar els mòbils a classe com a instrument pedagògic i guardar-los “a la motxilla” quan no se’n faci un ús educatiu.

Qui també és de la mateixa opinió és Albert Forn, responsable del programa M-schools. En una entrevista a Barcelona FM, Forn ha dit que aquest “és un debat superat” i que “no podem prohibir una cosa que està a la societat i que, a més a més, aporta molts beneficis”. Per Forn, el que hem de fer “és aprendre” a fer servir la tecnologia “adequadament”. Reconeix que aquest procés comporta “incertesa” i “complexitat” però, al mateix temps, creu que no es pot “amagar” a l’escola el que tots fem servir al carrer.

Entre els assistents a l’acte també hi havia Ferran Ruiz, el president del Consell Escolar de Catalunya. Precisament ahir aquest òrgan va aprovar un document sobre l’ús de les tecnologies mòbils als centres educatius. L’escrit defensa la integració de manera “ordenada i sensata” de les tecnologies digitals a les aules. El Consell Escolar va més enllà i també assenyala que “prohibir l’ús dels telèfons mòbils a l’aula” pot suposar una “restricció” dels drets dels alumnes a ser considerats ciutadans. També considera que l’ús d’aquests aparells dóna l’oportunitat als alumnes de ser responsables.

Poemes per Twitter i un hort intel·ligent

A Barcelona ja hi ha escoles que han començat a aplicar les noves tecnologies a l’aula. Un exemple n’és el centre Virolai, al Carmel, on s’utilitza el mòbil per enregistrar imatges i vídeos i per fer activitats de geolocalització amb codis QR. També fan servir el Twitter per treballar la poesia amb alumnes d’una escola de València, per fer seguiment de conferències i, fins i tot, per organitzar simulacions de congressos científics. També a l’Escola Rel, un centre d’educació especial del Guinardó, utilitzen el mòbil i la tauleta per al seu hort intel·ligent. Es tracta d’un projecte d’hort urbà intel·ligent en el qual els alumnes, a través dels dispositius mòbils, mesuren la llum, la temperatura, el grau d’humitat de la terra o connecten el rec. I on encara fan un pas més és a l’Escola Sadako, a Collserola, on a partir de 5è de primària els alumnes tenen una tauleta a classe i la incorporen amb absoluta normalitat al treball diari. A més, a partir de 4t d’ESO, l’ús de la tecnologia s’amplia, i els nois poden utilitzar segons el seu criteri tots els dispositius a l’abast, ja sigui el telèfon mòbil, les tauletes o el portàtil.