Aquest carrer serà, d'aquí a poc, una via intel·ligent. Els sensors implantats als fanals permetran regular la quantitat de llum en funció del pas de vehicles i vianants. Sempre sota uns mínims, de manera que el carrer mai no romandrà a les fosques. Aquests petits cervells a l'interior de l'enllumenat suposen un estalvi que pot arribar al 80%. JOSÉ LUIS CARMONA cofundador de Cilab "Nuestra tecnologia sirve para que podamos hacer más cosas de modo inconsciente, para que la ciudad tenga un grado de consciencia de lo que está ocurriendo y adapte sus infraestructuras a las necesidades concretas del momento y por tanto, ajustar el gasto a lo que es necesario en cada momento." El sistema s'implantarà gradualment a la ciutat i la inversió corre a càrrec d'Endesa. Segons la companyia elèctrica, l'estesa de fanals intel·ligents la marcarà l'Ajuntament, depenent de si el dispositiu es pot adaptar a l'enllumenat, ja que requereix que sigui de LED. La mateixa tecnologia es pot aplicar a sistemes de reg, que s'activarien o no en funció de la humitat detectada, o també a la recollida de residus, on els contenidors avisarien quan són plens.
L’empresa Cilab ha estat l’encarregada de desenvolupar la tecnologia, que també està en vies de desplegament en set municipis gironins, entre els quals figuren Santa Coloma de Farners o Riudarenes. A banda de l’estalvi en consum energètic, el sistema també permet avisar de qualsevol avaria en l’enllumenat a través d’Internet i, per tant, millorar l’eficàcia i la resolució d’incidències tècniques.
Avançar cap al concepte d'”smart city”
La base d’aquest projecte innovador és la creació d’una ciutat preparada per autogestionar-se amb el suport de la tecnologia i aconseguir un funcionament més efectiu, el que actualment es coneix com a “smart city”. En aquest cas, la intel·ligència recau en els fanals ja que els sensors que incorporen reparteixen l’energia en funció de la franja horària del dia i la detecció de vehicles que accedeixen al carrer o vianants que passegen per la vorera.
“En tot moment es garanteixen uns mínims que estableixen els ajuntaments o l’empresa gestora del subministrament elèctric”, matisa José Luis Carmona, cofundador de Cilab. Així doncs, el risc que suposa accedir a un carrer sense cap mena d’il·luminació no existiria. Tot i això, en cas que la tecnologia falli, el sistema sempre torna al funcionament original, sense l’estalvi energètic d’aquests nous sensors.