Guanyar un premi, el DARPA Robotics Challenge, contra, entre altres, un equip de 40 persones del MIT va suposar per a Hilario Tomé la injecció de capital suficient, 750.000 dòlars, per tirar endavant el seu projecte. El CEO de Keybotic va poder construir el Keyper, un robot cent per cent autònom i barceloní que, gràcies als seus sensors, pot detectar qualsevol perill en una planta industrial.


Evitar baixes humanes
El Keyper és una espècie d’inspector que no pateix els efectes adversos d’una possible fuita de gas o química. Amb les seves càmeres i sensors és capaç de crear un mapa en 3D per poder moure’s per les instal·lacions amb facilitat. També pot llegir les lectures dels manòmetres per detectar possibles canvis de pressió i així, mitjançant un SMS, avisar el supervisor de l’anomalia.


L’aspecte del Keyper ens pot recordar el d’un gos però el disseny sorgeix de la necessitat d’aconseguir que el robot pugui pujar escales i controli diferents nivells de l’empresa i, en aquest cas, el disseny caní és el més eficient. De fet és una bona solució en el cas que el robot necessiti treballar en una mina, on tindria una mobilitat molt més reduïda, ja que aquí el Keyper podria moure’s amb molta més agilitat.

Un negoci a l’alça
Keybotic assegura que no vol substituir els humans. El seu objectiu és que el Keyper es converteixi en una eina útil per al treballador de les grans indústries i oferir-li més seguretat. En total l’empresa barcelonina, que està creixent al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, ha fabricat una dotzena de robots que estan en evolució constant. Ara, per exemple, estan intentant que el Keyper sigui més resistent a l’aigua.
En uns inicis Keybotic tenia com a objectiu vendre el robot al client i que l’incorporés en el dia a dia de la planta, però ràpidament es va adonar que el model de negoci havia de ser un altre. Ara lloga el robot a la indústria amb els sistemes de control que el client necessiti, fet que suposa al final un estalvi per a tots dos: el client no ha de fer una inversió inicial tan forta i Keybotic recupera part del seu patrimoni industrial.
La importància de jugar a casa
Keybotic té clar que la celebració del Mobile World Congress a Barcelona és un avantatge per a totes les empreses de l’ecosistema tecnològic de la ciutat. Així ho veu la directora de vendes de Keybotic, Mireia Riera: “És un orgull tenir aquesta oportunitat a casa, tot queda aquí. La veritat és que és un punt de connexió en què podem coincidir amb inversors o amb partners. És un esdeveniment amb referències a escala mundial i agraïm moltíssim que es faci aquí a casa”.