El 1939, i davant una possible invasió alemanya al Regne Unit, el govern britànic va iniciar una sèrie de cartells propagandístics per animar l’estat d’ànim de la població. Un d’aquests, del qual se’n van imprimir 250.000 exemplars però mai van arribar a estampar-se, incloïen la corona reial i la frase “Keep Calm and Carry On” (Mantén la calma i continua endavant).

El missatge motivador va romandre a l’anonimat fins l’any 2000, quan una llibreria de segona mà d’Anglaterra el va recuperar. El cartell, amb més 50 anys ja formava part del domini públic, va renéixer aleshores. Però no necessàriament del missatge original, sinó que de les parodies i de les creacions pròpies se’n va fer tot tipus de marxandatge. Un exemple de l’èxit creixent de la frase és que en els últims tres anys les cerques a Google del “Keep Calm” ha crescut de manera exponencial. Les xarxes socials, en especial a Tumblr, han tret el cantó més enginyós dels usuaris.

A casa nostra, el fenomen tampoc no ha passat desapercebut. Entre el munt de missatges a Twitter en contra la polèmica reforma educativa del ministre Wert, un va despertar la simpatia i els retweets dels usuaris catalans:

La piulada de l’informàtic Josep Maria Ganyet va córrer com la pólvora i va aconseguir que molts usuaris utilitzessin el ja històric cartell, ara convertit en un reivindicació nacional més que no pas paròdia digital o motivació patriòtica, com avatar per al seu perfil de Twitter. Veient la tirada, Ganyet ha engegat una pàgina web en què es pot descarregar el logo en diferents mides i ha creat un perfil a Twitter per informar de totes les novetats. A la iniciativa s’hi han afegit empreses com la cervesera Moritz, que ja ha anunciat que n’estamparà samarretes i destinarà els guanys a la plataforma Som Escola.

El recurs del “Keep Calm and Carry On”, com tot el que triomfa a la xarxes socials, corre el perill de saturar-se, però de moment, i fins que un nou fenomen aparegui… “Keep Calm i sigues enginyós”.