Els principals proveïdors de correu tenen adreces electròniques per demanar que s'esborri el compte de correu d'un usuari difunt. Cal acreditar la relació amb ell i la seva mort amb el certificat de defunció. Hotmail facilita la recuperació dels missatges, cosa que és força més complicada amb Gmail i impossible en el cas de Yahoo!. El servei de correu de Microsoft també permet notificar el decés a tots els contactes registrats de la persona morta. A Twitter es pot demanar per correu el tancament del perfil d'un difunt i una còpia dels seus twits. Facebook disposa d'un formulari específic per fer-ho. La xarxa social que més informació personal aplega també ofereix la possibilitat de convertir el perfil de qui ha mort en un espai per recordar-lo: només ho podran veure i deixar-hi comentaris els seus amics a Facebook. Per fer-se càrrec del llegat digital d'un amic o familiar, els Serveis Funeraris de Barcelona, integrats en el grup Mémora, ofereixen un nou servei, pioner al nostre país, de recuperació de la memòria digital. EDUARD VIDAL, conseller delegat del grup Mémora "És un servei que té una tecnologia al darrere, amb el qual la família s'estalvia un temps i que facilita un procés. Sempre pensant, al final, a poder obtenir una informació que pugui ser tractada en un futur en un blog personalitzat que honori el difunt o que sigui de memòria i record per la família." Per 150 euros, ens fan un informe de tot allò que es pot trobar a la xarxa sobre la persona que ha mort i tots els tràmits necessaris per fer-ne allò que la família vulgui. El servei, el presta una jove empresa de la ciutat, Second News, que també rep encàrrecs de persones vives que vulguin confiar-li la gestió del seu llegat digital un cop morin.
Tancar un perfil a Facebook és fàcil si ho fa la mateixa persona que el va crear o algú que en conegui la contrasenya. Però perquè siguin segures, les contrasenyes haurien de ser secrets que ens enduem a la tomba. Així, un cop la persona ha mort, ningú no podria accedir als seus comptes de correu electrònic o a les xarxes socials en el seu nom. Tampoc eliminar els perfils o notificar el decés a tots els contactes.
Per evitar situacions incòmodes, com missatges al mur de Facebook d’amics que no s’han assabentat de la mort o l’aparició periòdica del difunt a la llista de “persones que potser coneixes”, aquesta xarxa social ofereix a amics i familiars un formulari per comunicar que una persona ha mort. Cal acreditar-ho pujant-hi el certificat de defunció. Es pot demanar que el compte sigui esborrat, i recuperar-ne els missatges i les fotos en un arxiu privat. Però també es pot demanar que el perfil es converteixi en un memorial: un espai en el qual deixar missatges de record per al difunt, però en el qual ningú no podrà ja publicar res com si fos ell i que no serà visible per a ningú que no siguin “amics” prèviament acceptats per ell.
Tant Twitter com els principals proveïdors de correu disposen d’adreces electròniques específiques per demanar que esborrin el compte d’algú que ha mort. Alguns dels serveis permeten recuperar una còpia de tots els missatges, acreditant sempre la relació amb el difunt i que la persona és realment morta. En funció de la quantitat de serveis d’Internet de què fos usuari qui ens ha deixat, els tràmits per eliminar o posar en ordre tot el seu “llegat digital” poden allargar-se fins més de sis mesos.
El Servei de Recuperació de la Memòria Digital
Per estalviar tots aquests tràmits a les famílies, que potser no disposen del temps ni els coneixements necessaris per ocupar-se’n, la jove empresa barcelonina Second News ha creat el Servei de Recuperació de la Memòria Digital. Per 150 euros, ens fan un informe de tot allò que es pot trobar a la xarxa sobre la persona que ha mort i s’encarreguen de tots els tràmits necessaris per fer-ne allò que amics i familiars vulguin.
El servei s’oferirà a partir del gener a través dels Serveis Funeraris de Barcelona, integrats en el grup Mémora, que completa així la seva oferta d’atenció a les famílies de les persones que moren a la nostra ciutat.