Twitter Espanya vol impulsar els cada cop més populars emojis i el debat d’idees durant la campanya electoral de les eleccions generals. D’entrada, la filial espanyola de Twitter ha triat l’emoticona de la bombeta per marcar tots els missatges que incloguin les etiquetes #26J, #EleccionesGenerales, #IdeasParaEspaña o #Politimoji.

Aquest darrer hashtag és el nom d’un “mesurador en temps real de l’ús d’emojis en la conversa política”, que es pot consultar al web Politimoji.es. Allà es pot veure, per exemple, que la cara plorant de riure és l’emoticona que més han fet servir fins ara els tuitaires en les seves converses amb els candidats i partits. Les dades d’ús d’emoticones també es poden consultar per a cada candidat o amb relació a moments determinats de la campanya. Per cert, que tot això fa referència a les quatre principals candidatures en aquestes eleccions a Espanya, identificades ja amb les seves pròpies icones.

Pel que fa al sentit de la bombeta groga, Twitter Espanya ha llançat una enquesta demanant als usuaris per què creuen que serveix. Entre les quatre opcions proposades, les respostes més votades fins ara són “pensar a qui votar” i “compartir idees”. Algun usuari ha preguntat si acabaran triant la resposta correcta i li han dit que sí. El candidat del PP català, Jorge Fernández Díaz, simplement l’ha repiulat dient que és “una bona pregunta”.

La bombeta del 26-J és nova, però l’ús d’aquesta mena d’icones és cada cop més comú per part de Twitter, per vincular a aquesta xarxa social els grans temes de conversa de cada moment. Les “hashflags” o etiquetes bandera es van implantar per primer cop durant el Mundial de futbol de Sud-àfrica de 2010 i van tornar a funcionar per al de Brasil de 2014: al costat del codi de tres lletres de cada país, n’apareix en aquests casos la bandera. També han funcionat durant les darreres edicions d’Eurovision. I per a grans esdeveniments, com per exemple la fira de l’entreteniment electrònic #E3 que comença dilluns a Los Angeles, també hi ha emoticones automàtiques. De fet, a la web es poden trobar directoris d’etiquetes bandera actius actualment, entre els quals sempre n’hi ha de vinculats a les eleccions que se celebren a països d’arreu del món.