Els esquemes són una eina útil per organitzar la feina, també en les empreses emergents. Les classes que Google ha ofert a 14 "start ups" aquesta setmana són similars a aquests mapes conceptuals: amb continguts clars i aplicables per contribuir al creixement dels negocis tecnològics de la ciutat. Els problemes més habituals per a moltes d'aquestes companyies són la dificultat per trobar finançament o el fet que molts emprenedors tenen una formació tecnològica i necessiten complementar els seus coneixements. ANDRÉS MARTÍNEZ, responsable de desenvolupadors de Google a Espanya "En este caso se trabajan 4 áreas: producto, definición de producto, tecnología, experiencia de usuario y marketing. La elección de estos componentes radica en la importancia que tiene para emprendedores tecnológicos el saber combinar adecuadamente estas características. " Els mentors que assessoren emprenedors ho fan de forma desinteressada, per això les sessions són gratuïtes. Tots tenen experiència en "start ups" i han obert algun negoci, de manera que a més de recursos pràctics, poden oferir consells a partir de la seva vivència. Els emprenedors fan un balanç positiu de les trobades i en destaquen l'aplicabilitat de les matèries i les correccions que els permeten rectificar pràctiques errònies. BEATRIZ ARANTES, Groupiest.com "Los fundadores de startups tienen una idea maravillosa y quieren resolver todos los problemas de sus usuarios, y los problemas son muy complejos y tienes que enfocar un problema cada vez." JOAN GALLEGO, CEO Tuandco.com: "Et treuen de l'oficina on en el dia dia vas a resoldre el que és urgent i no el que és important, aquí et recorden què és important i evoluciones en matèries específiques que no domines tant." L'objectiu de Google és contribuir al que anomenen "l'ecosistema de l'emprenedoria". Segons la multinacional, Barcelona ha estat triada per a Google Launchpad perquè és una de les ciutats amb més potencial emprenedor i de les que inverteixen més recursos públics en les empreses emergents.

Google va començar com una “start-up” o empresa tecnològica de nova creació. La multinacional no vol deixar enrere els orígens i, interessada a alimentar l’ecosistema del qual s’alimenta, ha endegat aquest any un programa de formació gratuïta d’abast internacional anomenat Google launchpad. Es tracta d’un seguit de classes que duren una setmana i inclouen continguts per ajudar al creixement de les companyies tecnològiques en els inicis. El suport a l’emprenedoria i l’estímul d’un sector de negoci que el gegant vol continuar fent créixer són els motius per portar aquesta iniciativa a ciutats com Tel-Aviv, Londres, Sao Paulo, Berlín o París. Barcelona ha estat la darrera ciutat elegida aquest 2014, i hi tornaran l’any que ve perquè la multinacional considera que és una de les ciutats el món amb més potencial i suport a l’emprenedoria.

Les empreses que hi han participat a Barcelona, 14 en total, han estat seleccionades en col·laboració amb incubadores de negoci com per exemple Itnig, Incubio, Conector, Tetuan Valley o Caixa Capital Risc. Es tracta de projectes que en aquest cas, i com a excepció, no tenen problemes de finançament perquè ja funcionen amb acceleradores de negoci, però que sí que tenen dificultats en algunes matèries en les quals se’ls ha assessorat durant aquesta setmana. Es dóna la situació que molts emprenedors tenen un perfil tecnològic, però necessiten complementar els seus coneixements amb tècniques de màrqueting, usabilitat o definició del producte que volen vendre, entre d’altres. Assignatures pendents que durant una setmana han pogut treballar amb els mentors de Google, que van viure la mateixa experiència com a emprenedors i col·laboren de forma desinteressada en aquestes classes gratuïtes.

“Et treuen de l’oficina on en el dia dia vas a resoldre el que és urgent i no el que és important, aquí et recorden què és realment important”, resumeix en Joan Gallego, CEO de Tuandco.com, una botiga en línia d’assessorament per a la compra de productes de la llar. En Joan considera que els coneixements que han rebut aquests dies són molt aplicables, fugen de l’abstracció i permeten millorar en àrees que “estaven una mica abandonades”. La Beatriz Arantes, de Groupiest.com, reconeix que en aquestes classes també se’ls ajuda a corregir alguns d els errors més comuns dels fundadors de “start-ups”, com per exemple voler abraçar massa: “Volem resoldre tots els problemes, però aquests són molt complexos i ens hem de centrar en cadascun amb deteniment.”  Arantes es mostra molt satisfeta dels consells que ha rebut dels mentors, i afirma que les jornades també han estat útils per fer “networking” o treball en xarxa amb altres empreses del sector i conclou: “Hem fet, fins i tot, una mica de teràpia de grup: al cap i a la fi, els problemes que tenim uns i altres no són gaire diferents.”