Navegant per Internet amb Google Chrome, podríem substituir aquest gest per aquest altre. Estaríem ‘flinkejant’. Aquesta nova xarxa social permet emmagatzemar enllaços i classificar-los per categories públiques o privades. Però la socialització va més enllà de compartir. Els links es poden votar i comentar i també hi ha un servei de missatgeria privada entre usuaris. MARC TAULÉ, cofundador de Flinkin “És inevitable no agafar característiques de les xarxes socials grans com Twitter i Facebook com la idea de Twitter de poder seguir una persona. L'hem utilitzat per Flinkin. Si a tu t'interessa seguir un usuari, el pots seguir però també les seves categories.” D’aquesta manera, podem estar informats de tot el moviment que es genera dins una temàtica. L’usuari pot crear categories però també hi ha d’altres globals. Entre les que ja s’han creat, la picaresca de les descàrregues està present. Hi ha usuaris que faciliten enllaços per descarregar continguts a Internet. DAVID ROCH, cofundador de Flinkin “En molts llocs ens han titllat com la web que és contra la llei sinde. Nosaltres no hem sortit en aquest sentit. Nosaltres hem sortit perquè els usuaris puguin tenir els seus links. Si després la gent fa el que vol i posa coses que no ha de posar, nosaltres no podem fer-hi res. Si rebem alguna notificació de que s'ha de treure, nosaltres ho traurem.” La creació de Flinkin es va accelerar davant els rumors de tancament de Delicious, l’eina de Yahoo per gestionar enllaços preferits. Tot i que finalment Delicious continua oberta, Flinkin és un pla B creat a casa nostra. Per donar continuïtat al projecte, que de moment no compta amb cap model de negoci, els creadors esperen a veure com evoluciona.

Flinkin va néixer com un servei gratuït a Internet per gestionar els enllaços preferits i tenir-los a l’abast des de qualsevol ordinador, davant el model clàssic d’emmagatzematge local als navegadors. Però en Marc Taulé, dissenyador gràfic, i en David Roch, enginyer de telecomunicacions, van afegir altres funcionalitats a l’eina per convertir-la en una xarxa social. “Volíem que la gent interactués amb la pàgina, que fos més dinàmica i participativa”, explica Taulé.

Importar llistes de preferits

Els enllaços es poden afegir manualment o mitjançant la importació de llistes de preferits procedents de navegadors. En cas de tenir un compte a Delicious, Flinkin també ens permet traslladar-ne el contingut. “A més, hem desenvolupat extensions de Chrome i Firefox que permeten la importació directa des del navegador”, detalla David Roch.

‘Flinkejar’ per RSS

Bloggers, dissenyadors, empreses, mitjans de comunicació, usuaris comuns… Tothom té cabuda a Flinkin ja que, a banda de servir com a plataforma per albergar i compartir enllaços, el web també és una via de promoció. De fet, per tal d’accelerar el procés, els enllaços publicats a Flinkin es poden vincular amb l’RSS d’una pàgina web o un blog. D’aquesta manera, les noves publicacions s’emmagatzemen directament a Flinkin dins una categoria preseleccionada.

El futur d’una eina jove

La interfície del web funciona en català, castellà i anglès però està previst incorporar el portuguès i l’italià al març. Flinkin va veure la llum el 21 de desembre i ha tingut pics importants de visites cada vegada que els mitjans de comunicació n’han parlat. “El dia que vam sortir publicats en diferents diaris digitals, el servidor es va saturar”, recorda Roch. De fet, el web es manté en fase beta a l’espera d’observar el seu creixement i anar millorant el funcionament. Tampoc té model de negoci tot i que els fundadors no descarten incloure alguns tipus de publicitat “molt integrada i que no molesti”. Serà qüestió d’estar al cas.